Er zijn drie benzinemotoren en één diesel. De 0,9 liter driecilinder turbo-benzinemotor levert 66 kW/90 pk en dat vermogen is terug te zien in de typeaanduiding TCe 90. Dat geldt ook voor de TCe 120, die inderdaad 88 kW/120 pk levert, in dit geval uit een 1,2 liter viercilinder.
De Renault CLIO is bij Stam Renault verkrijgbaar in twaalf uitvoeringen; de CLIO Life, Zen, Zen Bi-fuel, Zen Hybrid, Intens, Intens Bi-fuel, Intens Hybrid, R.S. Line, R.S. Line Hybrid, Initiale Paris, Initiale Paris Hybrid, Série Limitée E-TECH. Bekijk de voorraad nieuwe Renault CLIO.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
De Renault Clio is een zeer betrouwbare auto. Controleer wel bij aanschaf altijd alle elektronica. De ruitenwissers en sensoren met betrekking tot de accu geven soms problemen. Er is verrassend weinig aan te merken op de vierde generatie Clio als het om betrouwbaarheid gaat!
De auto wordt automatisch in de elektrische modus gestart en blijft in deze modus staan tot er een snelheid van tussen de 70 km/u en 130 km/u is bereikt. Als er extra vermogen nodig is of als de accu niet voldoende is opgeladen, activeert de auto de benzinemotor.
Hybride E-Tech-auto's worden voorzien van een batterij die zichzelf oplaadt aan de hand van kinetische energie. Tijdens het vertragen en afremmen slaat de elektrische motor de energie die vrijkomt automatisch op in de batterij. In sommige gevallen genereert de benzinemotor ook energie om de batterij mee aan te drijven.
De nieuwe 100 pk/160Nm turbo benzinemotor is verantwoordelijk voor de de hoge prestaties van de nieuwe Renault CLIO. Tevens zorgt de motor voor een laag verbruik en zijn de onderhoudskosten laag dankzij de distributieketting. De CLIO is leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
Tevens een groot voordeel van de Clio Bi-Fuel motor, is zijn grote actieradius. Met een volle LPG én benzinetank kom je tot wel 1000 kilometer ver zonder te tanken.
Een Renault met benzinemotor kan maximaal 403.732 kilometer rijden. Een Renault met een dieselmotor kan maximaal 481.684 kilometer rijden. De meeste Renault's zullen maximaal tussen de 350.000 en 450.000 kilometer afleggen afhankelijk van staat van onderhoud en het model.
De accu van een hybride auto kun je niet zelf opladen, de auto regelt dat zelf. Dat doet hij door het terugwinnen van remenergie tijdens afremmen en uitrollen en soms ook door de verbrandingsmotor iets harder te laten werken.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Een hybride auto zonder stekker hoeft niet opgeladen te worden. De auto laadt zelf de accu op tijdens het rijden met de energie die vrijkomt bij het remmen. Wat je tegenwoordig ook veel ziet zijn zogenaamde mild hybrids. Zoals de naam al verklapt is dit een milde vorm van een hybride aandrijflijn.
Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio TCe 120 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio RS = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar.
Distributieketting vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Volgens Kurnik heeft Renault besloten de in Nederland voor een groot deel van de Clio-afzet verantwoordelijke Clio Estate geen opvolging te geven. “Compacte stationwagons zijn in Europa een steeds kleiner segment geworden.