PK staat voor paardenkracht en is een meeteenheid die laat zien hoeveel vermogen iets heeft. James Watt is de bedenker van de naam. 1 pk is 745,69 watt.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Om in het huidige verkeer normaal van A naar B te komen heb je aan 60 pk al voldoende, wil je ook nog 3 ton aanhanger mee zeulen dan het dubbele rekenen.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
Paardenkracht is dus de hoeveelheid kracht die een paard kan leveren in een bepaalde tijdsspanne. Vertaald naar de motor van een auto wil dit zeggen: het aantal Nm (koppel) vermenigvuldigd met de snelheid van de motor (rpm) is het aantal Pk's dat een motor op een bepaald moment levert.
Om te weten te komen hoeveel pk's de motor van jouw auto levert kan je het eerst een kijkje nemen aan de achterkant van de kentekencard. Daar staat soms het vermogen ook in kW uitgedrukt. Dit kan je eenvoudig met behulp van een online omrekeningscalculator omzetten in pk's.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
200 pk: Volkswagen Polo GTI
Deze auto toont wat er allemaal misging met downsizing. In 2007 had de Polo GTI nog gewoon een 1.8 turbo.
Ongeveer 33 km/uur, de snelheid is afhankelijk van veel factoren.
De acceleratie van een auto (hoe snel een auto versnelt) hangt inderdaad af van vermogen, koppel en gewicht. Daarbinnen maakt het nog uit welk karakter de motor heeft, dus bij welk toerental er welk koppel en vermogen beschikbaar is. Het moment van schakelen speelt nog mee, of hoe de automaat is geprogrammeerd.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Het koppel is op zijn hoogst wanneer de motor zijn meest actieve punt bereikt. Dit is vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuten (rpm) en kan herkend worden aan een zogenaamd 'duwtje in de rug' wanneer je optrekt.
Veel mensen weten dit niet, maar het aantal pk's is heel belangrijk voor jouw verzekeraar, het risico wordt een deel hierdoor bepaald. Dus een tweedehandsauto met veel vermogen, heeft ook meer kans op een ongeluk.
Hoeveel pk/kW je maximaal kunt verzekeren, verschilt per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.
Er zijn geen maatstaven om de PK naar km per uur te berekenen. De snelheid is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals het gewicht en de lengte van de boot, het type motor en de weersomstandigheden. Het weer is geen standvastige factor en maakt elke situatie anders.
Wanneer we 200 pk omzetten in paardenkracht, is het resultaat afgerond: 148 kW (kilowatt). Dus, 200 pk = 148 kW.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
De term kW is een manier om het vermogen van een motor aan te duiden in KiloWatt. Dit is de officiële eenheid, al wordt in de volksmond vaker pk of paardenkracht gehanteerd. Het motorvermogen omrekenen van kW naar pk is vrij eenvoudig. 1 kW staat voor 1,36 pk, omgekeerd staat 1 pk weer voor 0,74 kW.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc. En is dus efficiënter.