Nike: ''Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld'' LinkedIn: ''Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar''
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Nike. Het is Nike's doel om de wereld samen te brengen door middel van sport. Zo creëren we een gezonde planeet met actieve communities en een gelijk speelveld voor iedereen. Dit kan door iedereen onderdeel te maken van dit proces.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Nike volgt een andere thought leadership strategie. Het is minder consistent in de posities die het inneemt, maar het slaagt erin om maatschappelijke thema's in zijn marketing te claimen en ze te verbinden met zijn kerndoel, namelijk geloven in jezelf en winnen.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Niké is een BMM gecertificeerd merkengemachtigde. Het BMM keurmerk is een kwaliteitskeurmerk van merkengemachtigden. Dit keurmerk is in het leven geroepen door de BMM (Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht).
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Het hoofdkantoor van Nike is nog steeds gevestigd in Beaverton, Oregon Verenigde Staten. Sinds 1999 is het hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika te vinden in Hilversum.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Nike had in het boekjaar dat liep tot 31 mei 2021 een omzet van US$ 45 miljard en had wereldwijd 73.300 werknemers in dienst. Het hoofdkantoor van Nike is gevestigd in Beaverton, Oregon.
De webshop nike.com scoort een 5 op een schaal van 10. Er is dus ruimte voor verbetering, maar dit wil niet zeggen dat nike.com per definitie onbetrouwbaar is. Deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen.
Anno 2020 draaien alle Noord-Amerikaanse voorzieningen van Nike voor Air productie-innovatie volledig op hernieuwbare windenergie. We gebruiken meer dan 90% van het afval van de materialen die we gebruiken in onze Air zolen voor nieuwe, innovatieve dempingssystemen. Fijn voor je voeten, fijn voor het milieu.
Het doel met Move to Zero is om in 2030, 30% minder CO2 uitstoot te leveren met Nike. Ook worden er niet alleen steeds meer sneakers gemaakt van gerecyclede materialen, maar ook kleding, speeltuinen en (ren) banen.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Grondstoffen voor de schoenen komen uit verschillende Aziatische landen, waaronder Maleisië.
Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
Duurzamer leer wordt gemaakt van leer dat anders was weggegooid (bijv. als restproduct uit de vleesindustrie) en wordt natuurlijk gelooid, zonder zware chemicalien die belastend zijn voor het milieu. Het voordeel van leer is dat het heel lang mee gaat, het nadeel is dat er dierlijk materiaal voor wordt gebruikt.
3. Nike. Het is naaik, toch? Nee, het is naikie.