De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
2.7 kilogram racefiets! Geloof je het niet? Lees hier alles over het ontstaan van dit lichtgewichtje.
Hoeveel weegt een fiets uit de Tour de France? Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Een fiets moet tijdens een profkoers minimaal 6,8 kilo wegen, maar volgens technisch adviseur bij de UCI Dimitris Katsanis moet die regel heroverwogen worden. Volgens de Brit is de regel uit 2000 gedateerd en ingehaald door de moderne techniek, schrijft Bike Radar.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Het gewicht van een racefiets moet volgens de reglementen minimaal 6,8 kg bedragen.
Frame & vork
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram. Waanzin.
Gewicht frame en vork
Maar, wat weegt een frame van een vakantiefiets dan ongeveer? Een frame van een beetje stijve en sterke vakantiefiets weegt zo tussen de 2200 en 2800 gram en reken voor een vork zo tussen de 900 en 1500 gram. Grofweg zit je dan rond de 3-4 kilo voor frame en voorvork.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
"De prijs van een Tour-fiets schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro", valt Sven Nys meteen met de deur in huis. Dat is vast even slikken voor wie hoopt om ooit een topfiets uit de Tour aan te schaffen.
Een fiets is vanzelfsprekend de grootste kostenpost: gemiddeld geven fietsers 1724 euro uit aan een nieuwe fiets. Het kan een stuk duurder. Tourrenners rijden op racefietsen van meer dan 10.000 euro.
Om een plekje te bemachtigen in een profploeg, zou dat getal boven de 6 watt per kilogram moeten liggen. Beginnende fietsers zitten tussen de 2,5 en 3,2 voor mannen en 2,1 en 2,8 voor vrouwen. Snelle recreatieve fietsers produceren een vermogen tussen de 3,7 en 4,4 watt voor mannen en 3,2 tot 3,8 watt voor vrouwen.
Start met intervallen van 10 minuten op 100% van je FTP en een totale trainingstijd van 30 minuten in de eerste week. Verleng de intervallen wekelijks naar 15-20-30 minuten en verhoog de trainingstijd in de zone wekelijks met 10-15 minuten per training. Eindig met 2 intervallen van 1 uur op 88-95% van je FTP.
Een Tour de France prof heeft ongeveer een FTP tussen de 5,5 Watt/kg en 6,5 Watt/kg (voor de klassementswinnaar). Een ongetraind iemand zit meestal tussen de 1,5 tot 2 Watt/kg bij mannen en 1,3 tot 1,7 Watt/kg bij vrouwen.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Titanium is zeer duurzaam. Doordat het niet corrodeert of roest, blijft titanium sterk en mooi. Ook ontstaat er geen metaalmoeheid, hoe vaak je de fiets ook gebruikt. Waar andere metalen dit wel doen blijft titanium onverwoestbaar en vertoont het bijna geen gebruikssporen, zelfs niet na jaren intensief gebruik.
Daardoor zijn stalen frames sterk, duurzaam en comfortabel. Bovendien zijn moderne stalen frames aanzienlijk lichter en stijver geworden, dan de 'stalen rossen' van een paar decennia geleden en doen ze qua prestatie ook niet onder voor moderne frames van andere materialen.