Moderne synthetische (SAE 5W-30) motorolie voor personenauto's en bestelwagens.
Voor een Toyota is motorolie met een viscositeit van 0W20, 0W30, 5W20, 5W30 of 10W40 het meest geschikt. Voor de Turbo varianten adviseren we motorolie met een viscositeit van 15W40 of 20W50.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Voor alle Toyota's te gebruiken die 5W-30 aanbevelen. Toyota Originele 5W30 Motorolie is een unieke, high-performance, brandstofbesparende motorolie die aan de behoeften van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen voldoet - met inbegrip van bestelwagens - met zowel benzine- of dieselmotoren.
In het boekje staat dat in de regel 1,5 liter van minimum naar maximum brengt.
In uw auto handleiding staat hoe vaak de motorolie moet worden ververst. Dit verschilt natuurlijk per auto. Het is in ieder geval niet aangeraden om meer dan een jaar met dezelfde motorolie te rijden en als de auto minder dan 1000 kilometer doet met een halve liter motorolie dan is er wellicht sprake van een lek.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Benodigde hoeveelheid olie: 3.6 liter. Vervanging: motorolie en filter – Toyota Aygo AB1.
Koelvloeistof Hepu P999-G12.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.
Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland. Ik bedoel dus dat u in Nederland, als u minimaal 1x per jaar de olie ververst, gerust 10W40 kunt gebruiken. SG is de minimale kwaliteit, SH is van een hogere kwaliteit.
In uw auto handleiding staat hoe vaak de motorolie moet worden ververst. Dit verschilt natuurlijk per auto. Het is in ieder geval niet aangeraden om meer dan een jaar met dezelfde motorolie te rijden en als de auto minder dan 1000 kilometer doet met een halve liter motorolie dan is er wellicht sprake van een lek.
* Onderhoudsbeurten en controles conform het "Standaard" onderhoudspakket en de voorschriften van de fabriek en Louwman & Parqui B.V. voor 4 jaar (60.000 t/m 120.000 km) of 5 jaar (75.000 t/m 150.000 km), wat als eerste wordt bereikt.
Olie bijvullen doet u met een koude motor
Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Deze bevind zich op het laagste gedeelte van de motor. Vanuit de carterpan word door middel van een in het carter aanwezig zijnde oliepomp de motorolie door het motorblok gepompt. Het zal duidelijk zijn dat in deze carterpan ook een aftapplug aanwezig is om de motorolie af te tappen.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
Zolang de hoeveelheid die je bijvult gering is valt het allemaal wel mee.
0W20 olie is relatief dunne motorolie. Deze aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 20 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Tegenwoordig schrijven steeds meer autofabrikanten dunnere olie voor.