Jazeker! E10 heeft een hele korte houdbaarheid en zeker omdat een boot vaak langere tijd stil lig kan dit problemen opleveren. U kunt dus beter Euro 98 of Shell V-Power tanken, dit is langer houdbaar en minder schadelijk voor uw motor.
Marine diesel oil (MDO) en marine gas oil (MGO) zijn de twee meest voorkomende soorten scheepsbrandstof. MDO is een zware stookolie die wordt gebruikt in grote schepen, terwijl MGO een lichtere brandstof is die wordt gebruikt in kleinere boten. Een ander type scheepsgas is ethanol-blended fuel, een mengsel van benzine en ethanol.
Minerale diesel is de traditionele dieselbrandstof, gemaakt van aardolie. Het is al decennialang de standaardbrandstof voor dieselmotoren, zowel in voertuigen als in boten. De voordelen van minerale diesel zijn vooral dat ze bijna overal verkrijgbaar zijn en dat het een relatief betaalbare brandstof is.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg.Sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig. In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd.
Voor veel bootbezitters kan non-ethanol benzine een betere bescherming van de motor en stabiliteit bij opslag bieden, vooral als u te maken hebt met een krachtige motor of seizoensgebonden gebruik. Normale benzine is echter vaak voldoende voor moderne motoren en is gemakkelijker verkrijgbaar en betaalbaar.
Jazeker! E10 heeft een hele korte houdbaarheid en zeker omdat een boot vaak langere tijd stil lig kan dit problemen opleveren. U kunt dus beter Euro 98 of Shell V-Power tanken, dit is langer houdbaar en minder schadelijk voor uw motor.
Tankproces
Steek het mondstuk in het brandstofvulgat . Houd de brandstofstroom in stand door het trekkermechanisme in te drukken en vast te houden. Houd het mondstuk stevig vast tijdens het vullen van de tank. Stop voordat het helemaal vol is om overlopen en het instromen van brandstof in het water te voorkomen.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Hoe hoger het octaangetal, hoe meer compressie het kan weerstaan. Een auto vullen met 98 octaan brandstof, terwijl het aanbevolen is om 95 octaan brandstof te gebruiken, zal alleen een probleem voor uw portemonnee veroorzaken, omdat 98 duurder is. U zult dezelfde kilometers afleggen als wanneer u 95 had getankt .
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Benzine die te lang is opgeslagen, bederft vroeg of laat en begint te verouderen zodra deze de raffinaderij verlaat. Experts uit de industrie zijn er zeker van dat benzine twee tot drie maanden tot wel een jaar houdbaar is zonder meetbaar kwaliteitsverlies.
Alle dieselbrandstof moet een cetaangetal van minimaal 40 hebben . De meeste gewone dieselbrandstof heeft een cetaangetal van 43 tot 45, wat voor de meeste bootmotoren voldoende zou moeten zijn .
Welke brandstof moet ik tanken? Nu vraag jij je af, welke benzine moet ik kiezen? Gelukkig kun je eenvoudig achterhalen welke brandstof het beste is voor jouw auto. Veel auto's hebben namelijk een sticker aan de binnenkant van de tankklep waarop staat welke brandstof je moet gebruiken.
Voor een scheepsdiesel heb je 15W40 olie nodig. Je zou gewone auto-motorolie kunnen gebruiken, maar mariene olie, speciaal voor boten, is wel beter. Deze olie beschermt de motor van je boot nog iets beter tegen corrosie en werkt beter bij het koelen van de motor. Mariene motorolie is wel wat duurder.
Benzine 95 kan voor bijna alle auto's worden gebruikt en 98 is vooral geschikt voor auto's met een krachtige motor. De prijs van Euro 98 is hoger doordat het productieproces duurder is. Doordat 98 bijdraagt aan de brandstofzuinigheid is het beter voor het milieu.
Het mengen van loodvrije benzine met verschillende octaangetallen is geen probleem, zolang u zich aan de minimumvereisten van de fabrikant houdt. " Ja [het is oké om 91 en 95 of 98 te mengen], mits de motor van uw voertuig is ontworpen om te draaien op minimaal 91 octaan ," zei de heer Pyke.
V: Wat gebeurt er als ik per ongeluk de verkeerde brandstof in mijn auto doe? A: Als het wordt aanbevolen dat uw auto standaard 91 loodvrije benzine gebruikt, is het prima om over te stappen op premium 95 of 98 brandstof . Sterker nog, het is beter voor uw voertuig, vergelijkbaar met het trakteren op een luxe spabehandeling.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto's. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Afhankelijk van het merk, model of de grootte van de motor kan het type brandstof dat nodig is variëren. Voor veel nieuwere recreatieve boten is een ethanolvrije 87, 89 of 91 octaan voldoende. Als u toegang hebt tot een tankstation op het water, kunt u erop rekenen dat zij hebben wat uw boot nodig heeft.
Alle passagiers moeten van boord gaan voordat ze de boot voltanken . Zorg ervoor dat alle elektronische apparaten, zoals radio's, schakelaars en batterijen, zijn uitgeschakeld. Een vonk die ontstaat door een kortsluiting in een van deze apparaten kan explosies veroorzaken. Sluit alle deuren, ramen en luiken.
Te veel brandstof kan overboord lekken, wat leidt tot milieuproblemen . Brandstof kan uitzetten als de temperatuur verandert en schade aan het brandstofsysteem veroorzaken. Gemorste brandstof kan een brandgevaar opleveren, vooral in de buurt van elektrische apparatuur.