Hoe lang jouw plan van aanpak (PvA) moet zijn is afhankelijk van de richtlijnen van jouw studie. Een doorsnee PvA is tussen de 7 en 15 pagina's lang (exclusief bronnenlijst en bijlagen).
Is een werknemer 8 weken arbeidsongeschikt, dan moet er volgens de Wet verbetering poortwachter een Plan van Aanpak zijn gemaakt. Het Plan van Aanpak wordt door de werkgever samen met de werknemer opgesteld.
Plan van aanpak te laat opgesteld
Ook als het plan van aanpak te laat is opgesteld, dat wil zeggen binnen twee weken nadat de probleemanalyse is opgesteld door de bedrijfsarts, dan kan het UWV een sanctie opleggen van maximaal een jaar extra loon doorbetaling.
Elke 4 tot 6 weken werken jullie het plan van aanpak bij. Dat is ook wettelijk verplicht. Gebruik hiervoor het evaluatieformulier. Je hoeft geen plan van aanpak op te stellen als de bedrijfsarts beoordeelt dat er “geen benutbare mogelijkheden” zijn.
In het plan mag alleen informatie staan die gerelateerd is aan de re-integratie. Er mag nooit medische informatie in het plan van aanpak staan. Zelfs niet als de medewerker hiervoor akkoord geeft.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
Hoe lang jouw plan van aanpak (PvA) moet zijn is afhankelijk van de richtlijnen van jouw studie. Een doorsnee PvA is tussen de 7 en 15 pagina's lang (exclusief bronnenlijst en bijlagen).
U bent verplicht dat aan hen door te geven als uw werknemer na 42 weken nog niet volledig aan het werk is. Dit is de zogenaamde 42e-weeksmelding. Van de werknemers die 42 weken ziek zijn, vraagt zo'n 25 procent een jaar later een WIA-uitkering aan.
In het kader van de Wet verbetering poortwachter ben je al verplicht om minimaal iedere zes weken het Plan van aanpak te evalueren.
Wanneer u als werkgever van UWV een loonsanctie krijgt, moet u langer het loon van uw zieke medewerker doorbetalen. Tijdens de genoemde periode van maximaal één jaar blijft u verantwoordelijk voor de kosten van re-integratie. Het is dan niet mogelijk om de medewerker te ontslaan.
Werkgever en werknemer ondertekenen beide deze bijstellingen. Hoe vaak maak ik een bijstelling op het plan van aanpak? Ons advies is om minimaal per 6 weken een bijstelling op het plan van aanpak te maken.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
Als je gedeeltelijk hersteld bent tijdens je re-integratieproces, is het mogelijk om je gedeeltelijk beter te melden. Dit betekent dat je aangeeft dat je bepaalde werkzaamheden (gedeeltelijk) kunt hervatten, maar nog niet volledig in staat bent om je reguliere werkuren of taken uit te voeren.
Uw werkgever betaalt maximaal 2 jaar uw loon door als u ziek bent.
Tijdens de eerste 2 jaar van uw ziekte of arbeidsongeschiktheid mag u niet worden ontslagen. Hierop zijn enkele uitzonderingen. Bent u langer dan 2 jaar ziek of arbeidsongeschikt?Dan kan uw werkgever ontslag voor u aanvragen bij UWV.
Werkgever en werknemer zijn er bij ziekte samen verantwoordelijk voor dat de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Bijvoorbeeld met een aangepaste werkplek, andere werktijden of een aangepaste functie. Door het werk aan te passen kunnen zieke werknemers vaak snel weer aan het werk in hun oude functie.
Herstelmelding is een samenstelling van de zelfstandige naamwoorden (het) herstel en (de) melding. Hersteldmelding is een samenstelling van het voltooid deelwoord hersteld en het zelfstandig naamwoord (de) melding.
Werkgevers en werknemers dragen daarvoor een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het gesprek tussen de werknemer en de werkgever is daarbij een onmisbaar onderdeel. Om dat gesprek te bevorderen zijn werkgever en werknemer per 1 juli 2023 verplicht om hun visie op het re-integratietraject te geven.
Hoe vaak je contact hebt met de bedrijfsarts en op welke manier, ligt aan wat jullie daar samen over afspreken. Je hoeft niet altijd naar het spreekuur te komen. Vaak kan de afspraak telefonisch of via beeldbellen. Goed om te weten: je mag altijd op eigen verzoek een (extra) gesprek met de bedrijfsarts aanvragen.
In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.
Ja, je werkgever mag je bellen als je ziek bent. Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
Je mag volgens de wet een werknemer wel ontslaan tijdens zijn of haar ziekteperiode, maar niet omwille van die ziekte. Dat is een belangrijk juridisch verschil. Je mag niemand discrimineren vanwege zijn of haar gezondheidstoestand, waaronder ziekte dus valt.
De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan uw werkgever geven. Dat heeft te maken met uw recht op privacy. Medische informatie is bijvoorbeeld informatie over uw ziekte en uw behandeling.