Je bent in vrije val als je versnelling even groot is als de valversnelling. Dat gevoel van gewichtloosheid kan je op een rollercoaster ook krijgen, het lijkt even alsof je ingewanden vrij rondzweven in je lichaam. Parabolische vluchten wekken dit gevoel ook op, maar dan langer en zo'n 30 keer na elkaar.
Met 'vrije val' wordt een val bedoeld waarbij geen wrijvingskracht is. Valtijd en snelheid kun je uitrekenen met de versnelling ( 9,81 m/s^2). Als er in een opgave niet bij staat dat het een vrije val is moet je dus even oppassen of er wrijvingskracht is waarmee je rekening moet houden.
Voor een mens worden op internet de waarden ingevuld zo dat je op een eindsnelheid tussen 5,5 m/s en 89 m/s uitkomt (Wikipedia). Dat komt neer op tussen de ca. 20km/u en 320 km/u (bij hoofd naar beneden, armen tegen het lichaam enz.).
Een vrije val is een val waarbij luchtwrijving geen rol speelt en verwaarloosd wordt. De enige kracht die er in dit geval op een voorwerp werkt is de zwaartekracht die, omdat de massa constant is, steeds hetzelfde is. Resultaat is dat de versnelling die het voorwerp ondervindt constant is.
Ze maken daarbij een vrije val van 40 tot 60 seconden. Ze trainen voor de vrije val onder meer in een windtunnel. Het praktijkgedeelte duurt 2 weken ze minimaal 20 sprongen maken.
Een Peruaanse man heeft een vrije val van 1500 meter overleefd. Na een sprong uit een militair vliegtuig weigerde zijn parachute, maar wonderbaarlijk genoeg hield de man er niets aan over. "Het is een wonder dat hij nog leeft", zegt dokter Guillermo Pacheco.
In 1985 werd Vulovic opgenomen in het Guinness Book of Records als overlevende van de hoogste val zonder parachute: 10.160 meter. Bij de omschrijving van haar record staat dat ze eigenlijk niet eens aan boord had moeten zijn van de vlucht: ze was verward met een andere stewardess met dezelfde voornaam.
Op aarde is de versnelling vrijwel constant: 9,81 m/s2. Deze valversnelling wordt meestal aangeduid met het symbool g. Wanneer we geen rekening houden met wrijving neemt de snelheid waarmee iets valt elke seconde dus toe met 9,81 m/s.
Een gemiddelde sprong is een sprong uit een vliegtuig op ongeveer 3800 meter (12.500 voet) hoogte, een vrije val van ongeveer een minuut voor het activeren van een parachute op ongeveer 800 meter (2500-3500 voet). Het restant van de vlucht duurt circa 5 minuten.
Het lichte voorwerp raakt als eerste de grond
Als er al een verschil is, komt dat doordat de wrijving het lichte voorwerp afremt. Hoe het nu kan dat in sommige gevallen het lichte voorwerp toch eerder de grond raakt, kun je binnenkort lezen op deze website.
Wanneer je de Low Altitude tandemsprong maakt dat duurt de vrije val circa 10 seconden, bij de standaard tandemsprong van 9.000 voet dan is de vrije val tijd circa 30 seconden, bij een sprong vanaf 13.000 voet verdubbeld de vrije val tijd naar 60 (!) seconden.
Daar is de valversnelling ca 25 m/s2 dus ongeveer 2,5 keer zo groot als op aarde. Als je op je bed ligt, zal je grootste moeite hebben op je op te richten omdat je zwaartekracht 2,5 keer zo groot is.
Gebruik de formule: Versnelling (a) = Verandering in snelheid (Δv) / Tijdsinterval (Δt) = (v2 - v1) / (t1 - t2). Trek de beginsnelheid af van de eindsnelheid, en deel het resultaat door de tijdsinterval. Het eindresultaat is je gemiddelde versnelling over die tijdsperiode.
Zwaartekracht op aarde
Hierin is m de massa van het object dat wordt aangetrokken in kilogram, g is de valversnelling op aarde en heeft een waarde van 9.81m/s2. Fz is dan de kracht in Newton waarmee de zwaartekracht het object naar de aarde trekt.
v0=(Vmax[S])/(KM+[S]) met v0 is reactiesnelheid; Vmax is maximale snelheid; [S] is substraatconcentratie; KM is Michaelis-Mentenconstante gedefinieerd als KM=(k2+k-1)/k1 of KM=[S] waarvoor v0=Vmax/2.
Sterker nog, het is absoluut niet eng en enorm gaaf. Het achtbaangevoel is er helemaal niet. Je valt met 200 kilometer per uur naar beneden en dat voel je uiteraard wel even. Als een soort blauwe komeet schiet je namelijk zo'n 30 seconden lang richting aarde voordat de parachute opent.
Kosten: Een tandemsprong kost gemiddeld € 200,00. Een reportage kost tussen de € 75,00 en € 100,00 afhankelijk van of men alleen video of ook foto wil. Deze prijzen kunnen variëren per club.
Op een hoogtemeter zie je hoeveel meter je nog van de aarde bent. Zo weet je wanneer je de parachute moet openen. Dat doe je door aan het bolletje te trekken dat onderaan je rugzak zit. Nu val je niet meer, je zweeft.
Newton kwam met zijn "wet" dat kracht = massa x versnelling (F=ma) zodat grotere massa ook een grotere kracht had en daardoor even (ver)snel(d) viel als een kleine massa (want versnelling a bleef voor beide gelijk).
Als v= 0 m/s en verder constant blijft is er een "constante snelheid" en dus een eenparige beweging. Toch zul je het meestal niet zo noemen. Met beweging wordt vrijwel altijd iets bedoeld waarbij v > 0 m/s.
Nee, een tandemsprong is niet gevaarlijk. Tandemmasters zijn zeer ervaren springers. Voordat een springer bevoegd is om een tandemsprong te maken met een passagier, moet hij of zij hiervoor een opleiding doen.
Als je van een flat springt is de luchtdruk dus veel groter, zelfs zo groot dat deze fataal kan zijn. Daarom zijn mensen soms (of vaak?) al dood voor ze de grond raken. Die mensen leven nog op het moment dat ze de grond raken.
Naar beneden storten
Wat betreft het voorval in Amsterdam-Noord: het echte neerstorten van de lift tot op de grond kan volgens Van Vliet niet gebeuren. "Dat is toch eigenlijk ook wel een fabel. Een lift is namelijk opgehangen aan een heleboel kabels en die breken niet zomaar", vertelt hij.
Mensen overleven slechts zeer zelden een val van een hoogte van 30 meter of hoger, en zelfs als het gaat om hoogtes van 6 tot 9 meter. Het is altijd beter om gewoon helemaal niet te vallen.