Wat vinden leerlingen een goede docent?

Uit onderzoek (van Gennip) gepubliceerd onder de titel "Wat is de ideale leraar?" vonden de leerlingen dat goede leraren:
  • ervoor zorgen dat leerlingen hun werk maken.
  • de klas onder controle hebben.
  • bereid zijn om leerlingen die hulp nodig hebben te helpen.
  • goed kunnen uitleggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op deltatrainingen.nl

Wat maakt iemand een goede docent?

Een effectieve docent heeft liefde voor het vak en zet zich op alle mogelijke manieren in voor het succes van zijn leerlingen. Volgens leerlingen blijkt die liefde onder meer uit aanstekelijk enthousiasme over de vakinhoud en de geestdrift waarmee hun docent voor de klas staat en zijn leerlingen ondersteunt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat zijn de kwaliteiten van een leraar?

Uitstekende leerkrachten zijn in staat om hun roeping uit te stralen en over te brengen op hun leerlingen, ze maken interesse en leergierigheid in hen los.
...
door Natàlia Perarnau
  • LIEFDE. Ze houden van wat ze doen: lesgeven.
  • PASSIE. ...
  • RESPECT. ...
  • VERTROUWEN. ...
  • GEEN VOOROORDELEN. ...
  • VRIJGEVIGHEID. ...
  • VERANTWOORDELIJKHEID.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kidsandus.be

Hoe ziet de ideale docent eruit?

Elke leerkracht heeft een eigen, authentieke manier van lesgeven. Een leerkracht met veel eigenheid heeft de mogelijkheid om een sfeer te creëren die aangenaam is voor hem en voor zijn leerlingen. Door zijn eigen vorm van humor en energie weet hij de leerlingen te betrekken bij de les en ze bovendien te motiveren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ucllbaso1415.wixsite.com

Wat vind ik belangrijk als leerkracht?

Ik vind het belangrijk dat er een goede sfeer is in de klas. De kinderen respecteren elkaar, respecteren de leerkracht en de leerkracht respecteert de kinderen zoals ze zijn. Elk kind mag het gevoel hebben er bij te horen en welkom te zijn zoals hij/zij is. Elk kind mag weten dat de leerkracht er echt voor hem/haar is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jufjeanine.blogspot.com

Dit is wat studenten een goede docent vinden

38 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de 7 competenties?

Zeven competenties
  • Competentie 1: Interpersoonlijke competentie.
  • Competentie 2: Pedagogische competentie.
  • Competentie 3: Vakinhoudelijke en didactische competentie.
  • Competentie 5: Competent in het werken in een schoolteam.
  • Competentie 6: Competent in relatie met de schoolomgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zevencompetenties.nl

Waar hebben leerlingen behoefte aan?

Alle leerlingen vinden het belangrijk dat de sfeer op school goed is. Ze willen er zichzelf kunnen zijn en het fijn hebben met hun vrienden. En dat kan alleen in een veilige schoolomgeving. Per 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om te zorgen voor sociale veiligheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Hoe kan je goed les geven?

Goed lesgeven is niet niks en inclusieve pedagogiek is geen toverdrank om uitval terug te dringen. Gewoon goede pedagogiek heeft oog voor verschil in leerstijlen en achtergrondkennis van studenten. Inclusieve pedagogiek legt de nadruk op het persoonlijke verhaal van de student en ziet de docent als facilitator.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op scienceguide.nl

Wat is belangrijk bij lesgeven?

Tips om een goede instructie te geven:

Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op deltatrainingen.nl

Hoe krijg je de klas stil?

Chaos in de klas, zo ga je die tegen
  1. Laat zien dat je de baas bent. ...
  2. Let op je lichaamstaal. ...
  3. Zorg dat je als eerste in het lokaal bent. ...
  4. Blijf trouw aan je eigen stijl. ...
  5. Gebruik de ik-boodschap. ...
  6. Interpreteer 'orde' ruim. ...
  7. Creëer afstand tot de leerlingen. ...
  8. Zet onwillige leerlingen aan het werk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aob.nl

Wat maakt een leerkracht uniek?

Unieke leraren behouden hun eigen persoonlijkheid, hebben hun eigen manier van interactie met leerlingen, van reageren op situaties en leerlingen. Zij houden vast aan hun eigen standpunten en gedragen zich consequent in hun rol. Ten slotte is er afstand, een begrip dat conceptueel verschillend is van de vorige drie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op didactiefonline.nl

Wat is een effectieve leerkracht?

De leraar heeft bij effectieve instructie de touwtjes van het leerproces strak in handen en weet wat hij wil bereiken met de les of lessenreeks. Dat blijft de beste methode om basisvaardigheden en kennis aan te leren.”

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Wat zijn de Leerkrachtvaardigheden?

Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren. Niet alle leerkrachtvaardigheden zijn even belangrijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Zou ik een goede leraar zijn?

Hoe meer punten op jou van toepassing zijn, hoe meer je geschikt bent als leraar.
  1. Geïnteresseerd zijn in mensen. Onderwijs is mensenwerk. ...
  2. Liefde voor de inhoud hebben. ...
  3. Zelfverzekerd zijn. ...
  4. Snel kunnen schakelen. ...
  5. Goed kunnen communiceren. ...
  6. Geduldig zijn. ...
  7. Consequent zijn. ...
  8. Onderscheid kunnen maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op opleiding.nl

Wat doe je als docent?

Als docent dien je de leerstof op een boeiende manier te kunnen presenteren aan de klas. Daarnaast moet je in staat zijn de orde te handhaven en een rustige leeromgeving te kunnen creëren. Een goede leraar is in staat om te differentiëren, dat wil zeggen: ieder individu de begeleiding te geven die hij nodig heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vacatures.nl

Waarom ben ik een goede juf?

Goede leerkrachten herken je niet aan hun leeftijd, niet aan hun uiterlijk, niet aan hun opleiding. Je herkent hen aan hun zíjn. Ze zijn tot in hun kern verbonden met hun klas, handelen uit liefde en zorgzaamheid, hebben altijd het beste met hun leerlingen voor en (her)kennen nog steeds het kind in zichzelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nivoz.nl

Hoe leerlingen iets leren?

Leerlingen leren, ongeacht hun leeftijd, beter wanneer ze vertrouwen hebben in zichzelf en tijdens het leren succes ervaren. Je kunt je instructies gebruiken om leerlingen het gevoel te geven dat ze over de benodigde vaardigheden beschikken, dat je vertrouwen in ze hebt en dat zij zelf verantwoordelijk zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klassenmanagement.ncoj.nl

Wat is motiverend lesgeven?

Circumplex motiverend lesgeven: de leerling

Leerlingen die hun docent ervaren als afstemmend, aansluitend en begeleidend laten autonome motivatie voor school zien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op progressiegerichtwerken.com

Hoe laat je een klas luisteren?

Hoe kun je echt goed luisteren?
  • Maak tijd. ...
  • Stel open vragen. ...
  • Laat de leerling vertellen. ...
  • Laat zien dat je hoort wat er wordt gezegd. ...
  • Geef niet direct een oplossing. ...
  • Kies je woorden zorgvuldig. ...
  • Dwing geen oogcontact af. ...
  • Wees waakzaam.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat moet je doen als een leerling niet luistert?

Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Wat te doen met een moeilijke klas?

“Bovendien zijn een goede orde en sfeer in de klas belangrijk om tot leren te komen. De leerling die zich misdraagt, kan later ernstige problemen krijgen.
...
  1. Kies een paar concrete afspraken. Formuleer regels positief. ...
  2. Geef regelmatig positieve feedback. ...
  3. Corrigeer storend gedrag discreet. ...
  4. Bouw een vertrouwensband op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Hoe maak je je lessen leuker?

5 tips voor meer plezier in de les
  1. Goed gesprek. Lesstof leent zich over het algemeen prima voor een goed gesprek. ...
  2. Begrip. Leerlingen hebben wekelijks te maken met veel nieuwe informatie en opdrachten voor verschillende vakken. ...
  3. Geen sleur. Het in inherent aan het vak: herhaling. ...
  4. Mysterie. ...
  5. Draai de rollen om.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat zijn specifieke onderwijsbehoeften?

Onderwijsbehoeften zijn de voorwaarden of dingen die een kind nodig heeft om goed te kunnen leren. De onderwijsbehoeften verschillen per kind; een kind met dyslexie heeft andere onderwijsbehoeften dan een hoogbegaafd kind.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Hoe geef je les aan kinderen?

Sterker nog, probeer zo min mogelijk les te geven vanuit boekjes of werkbladen.
...
Activiteiten om motorische vaardigheden te stimuleren
  • Maak een speurtocht door de buurt.
  • Teken een hinkelbaan en ga hinkelen.
  • Skippybal race.
  • Gebruik het klimrek, duikelrek, de schommel.
  • Sjoelen.
  • Pingpong.
  • Tafelvoetbal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op travellingtheyoungones.nl

Wat zijn pedagogische onderwijsbehoeften?

De vakoverstijgende of algemene onderwijsbehoeften van een leerling zijn vooral pedagogisch van aard en hebben in algemene zin betrekking op de sociaal-emotionele ontwikkeling en op het leren van een leerling. Centraal staat de vraag: Hoe kan deze leerling zich het beste ontwikkelen en het beste leren?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Populaire vragen