Iedereen die meespeelt, ouders, broertjes/zusjes, poppen en knuffels, krijgt zijn eigen rol in het spel. Je kind houdt veel van theater, een rollenspel spelen en creatief bezig zijn. Poppenhuizen, garages, optreden voor publiek, knutselen en tekenen zijn favoriete bezigheden.
Verzamel oude kleding en sieraden voor een verkleedpartij en spoor de kinderen aan om een toneelstukje voor te bereiden. Ook kunt u samen aan de slag met het maken van eigen kinderspelletjes voor thuis. Bijvoorbeeld een racebaan uit tekenen, handpoppen maken of een schoenendoos omtoveren tot kijkdoos of poppenhuis.
Kinderen van 4 jaar vinden het heerlijk om lekker zelfstandig (of met anderen) te spelen en hun fantasie de vrije loop te laten. Treinen, auto's, racebanen en poppenhuizen zijn dan ook zeer geliefd! Hier kunnen ze gerust een hele dag mee uit de voeten.
Kortom, grenzen zijn belangrijk. Grenzen geven duidelijkheid, houvast en veiligheid. Een peuter die grenzen aangeboden krijgt, weet wat er van hem/ haar verwacht wordt, maar ook wat hij/zij van de omgeving mag verwachten. En dat draagt bij aan het zelfvertrouwen.
Verveling stimuleert kinderen om nieuwe ideeën te bedenken en alternatieve manieren te vinden om bezig te blijven. Het bevordert het creatieve denkvermogen en de probleemoplossende vaardigheden. Dat blijkt ook uit onderzoek.
Bij hobby's kun je aan verschillende dingen denken. De een houdt van muziek maken, de ander van lezen. Enkele voorbeelden van hobby's van pubers zijn skateboarden, paardrijden, graffiti, streetrun, gamen en festivals bezoeken.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
lichamelijke behoeften: eten, drinken, beweging, slaap,...behoefte aan affectie: knuffels, liefde, warmte,… Een kind wil niet alleen affectie krijgen, maar ook geven. behoefte aan veiligheid, duidelijkheid en continuïteit: de nood aan een min of meer voorspelbare omgeving.
Je kind heeft rust nodig om zich te ontwikkelen. Die rust geef je door je kind structuur te bieden. Je zorgt voor regelmaat en duidelijkheid in hoe de dag verloopt. Door die voorspelbaarheid weet je kind waar het aan toe is, en binnen de structuur kan het gaan ontdekken en uitproberen.
Neem contact op met het wijkteam, je huisarts of de jeugdgezondheidszorg in jouw buurt als je je zorgen maakt. Samen kunnen jullie bekijken wat er wel en niet goed gaat in het gedrag van je kind. Ook kunnen jullie er met elkaar achter komen waar het lastige gedrag vandaan komt en waardoor het blijft bestaan.
Wat als je kind je uitlacht? "Als het kind lacht als je hem iets vraagt en je voelt je daardoor persoonlijk beledigd, dan kan je het gesprek beter afbreken. Ga er niet op in.Iets zeggen als "Dat meen je niet", of er op een andere manier tegen ingaan, kan hem alleen maar meer laten lachen, wat jou nog bozer maakt.
De primaire behoeften zijn biologische en fysiologische behoeften. Dit zijn de basisbehoeften zoals voedsel, water, slaap en tot op zekere hoogte seks. Als niet aan deze behoeften wordt voldaan, kan het menselijk lichaam niet optimaal functioneren.
Ongewenst gedrag is onderling gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.
Bijvoorbeeld door hun cognitieve of taalontwikkeling. Ze begrijpen iets nog niet of ze kunnen het nog niet onder woorden brengen. Of ze gedragen zich op een bepaalde manier door wat ze hebben meegemaakt, bijvoorbeeld een eerdere ervaring. Of misschien is er wel sprake van een aangeboren beperking.
Wat zijn temperamentvolle kinderen? Temperamentvolle kinderen reageren gevoeliger op invloeden van buiten én van binnen.Ze uiten zich vaak eigenwijs, intens, opvliegend of zijn snel van hun stuk gebracht.
Brutaal en opstandig gedrag bij kinderen zijn uitingen van boosheid die voor problemen kunnen zorgen in het gezin of op school. Als kinderen ouder worden, moeten ze leren met hun emoties om te gaan. Boosheid is één van de emoties die niet zo makkelijk hanteerbaar zijn.
ADD is een afgeleide vorm van ADHD, maar dan zonder de hyperactiviteit. Bij een kind met ADD gaat de wereld een beetje langs hem of haar heen.Je kind dagdroomt, let niet (goed) op, heeft moeite met opruimen en raakt regelmatig spullen kwijt.
Als je op jezelf gaat wonen, duurt het vaak even voordat je je thuis voelt op je nieuwe plek.Ook leer je soms niet meteen nieuwe mensen kennen.Daardoor kun je je eenzaam voelen.