Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Het examen is de afgelopen jaren namelijk ook daadwerkelijk moeilijker geworden. Dat komt onder meer doordat de verkeersregels flink zijn veranderd. Doordat de verkeersregels lastiger zijn geworden, is het examen ook pittiger geworden.
Ken de theorie goed
Het theorie rijexamen is niet makkelijk. In de praktijk slaagt ongeveer de helft, dus rond de 50% in 1 keer voor het theorie rijexamen. Daarom is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Met veel leren en oefenen wordt de kans groter, dat je in 1 keer slaagt voor je theorie.
Helaas is kennis van de verkeersregels hebben niet voldoende om te slagen voor het theorie examen auto. Het slagingspercentage ligt op slechts 50 procent. Dat betekent dat de helft van alle kandidaten die het theorie examen auto aflegt, niet in één keer slaagt.
Wat erg opvalt aan deze trend, is dat deze een neerwaatse spiraal laat zien: steeds minder mensen slagen voor hun theorie-examen. In 2001 was het gewogen slagingspercentage 53,46%. in 2018 is dit percentage nog maar 44,6%.
Het praktijkexamen heeft ook géén limiet, maar als je vier keer zakt, moet je een speciaal examen afleggen. Je leert door middel van theorie hoe je je in bepaalde verkeersomstandigheden moet gedragen.
Slechts 40 procent van de kandidaten die een theorie examen voor het eerst doet, weet ervoor te slagen. De andere kandidaten komen nog een keertje terug. Meestal slagen ze dan, maar er zijn ook kandidaten die wel drie of vier pogingen nodig hebben. Niet erg, want je mag in Nederland zo vaak herkansen als je zelf wilt.
Om de drukte een beetje te verlichten en het landelijke slagingspercentage wat omhoog te krijgen, voerde het CBR de nieuwe regel in. Het betekent in de praktijk dat iedereen die twee keer zakt voor het examen vervolgens 10 weken moet wachten om opnieuw af te rijden.
Omdat je zoveel moet onthouden en goed moet begrijpen, raden we meestal aan om minstens 1-3 maanden te leren en te oefenen voor het auto theorie examen van het CBR. Sommige kandidaten kunnen dat sneller. Dat hangt natuurlijk ook van jouw eigen leertempo en vrije tijd af.
Slagingspercentage
In examenjaar 2023 slaagde 89,4% van alle kandidaten voor hun eindexamens. Dit percentage is lager dan de periode waarin er extra examenmaatregelen getroffen waren vanwege de coronapandemie (examenjaren 2020, 2021 en 2022).
Voor het gewone theorie-examen heb je 30 minuten de tijd. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 8 seconden per vraag. Bij de onderdelen kennis en inzicht is geen tijd per vraag ingesteld. Je kunt zelf je tijd indelen.
Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken. Denk bijvoorbeeld aan je positie op de weg, invloeden van weer en wind of jezelf zichtbaar maken voor automobilisten.
Je theorie-examen voor rijbewijs B is maximaal 3 jaar geldig. Ben je geslaagd voor het theorie-examen? Dan krijg je een document om een voorlopig rijbewijs aan te vragen. Dat moet bij het gemeentehuis.
Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen. Tijdens onze workshop word je goed voorbereid voor het examen. Ook de zware overtredingen nemen we goed door. Een vraag heeft 2 of 3 antwoordkeuzes en er is maar 1 antwoord juist.
Om een rijbewijs te krijgen, moesten mensen een verplichte medische keuring ondergaan en rijexamen doen. Daarnaast kreeg het rijbewijs een beperkte geldigheidsduur van 2 jaar en kwam er een indeling in de categorieën: motoren, motorrijtuigen met meer dan twee wielen en bromfietsen.
In verreweg de meeste gevallen onderschatten kandidaten de moeilijkheid van het examen, waardoor zij te weinig oefenen voor het auto theorie examen. Daarom is het belangrijk te weten hoeveel procent van de kandidaten er slaagt, welke soorten vragen er zijn en waar je op moet oefenen.
De CBR theorie cursus kan in één dag gedaan worden. De auto theorie dagcursus zal alle noodzakelijke theorie doorlopen en langsgaan en ook eenzelfde vraagstelling als het uiteindelijke examen hanteren.
Het slagingspercentage voor theorie-examens op het CBR is niet erg hoog. Bij Theorie Toppers is dat anders. De eerste keer slaagt ongeveer 90% wel en maar 10% niet. Het is bijna onmogelijk om het examen te halen zonder er voor te leren.
Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Indien u opnieuw tweemaal niet slaagt, dient u geen nieuw attest voor te leggen. De pogingen voorafgaand aan 3 februari 2014 worden niet in rekening gebracht voor de toepassing van deze regel. Indien u niet geslaagd bent, mag u zich dezelfde dag niet meer aanmelden voor een nieuw theorie-examen van dezelfde categorie.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Er is geen wettelijke limiet. Als je na de tweede keer niet bent geslaagd voor het nader onderzoek rijvaardigheid, dan kan het CBR een onderzoek naar de geschiktheid vorderen. Heeft deze informatie geholpen?
Het positieve resultaat van het theorie-examen voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je bent geslaagd voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: je bent geslaagd op 9 april 2023. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 oktober 2024.
Je theorie-examen bestaat namelijk uit drie verschillende delen: de kennisvragen waarvoor je als het goed is met je lesmateriaal voor gestudeerd hebt, de inzichtvragen en de vragen in het onderdeel gevaarherkenning. De kennis- en inzichtvragen bestaan uit meerkeuzevragen, ja-nee vragen, sleepvragen en invulvragen.