730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
GT 63 S wordt 'medical car'
AMG levert al sinds 1996 onafgebroken de safetycars voor de Formule 1. Met 730 pk is de AMG GT Black Series in ieder geval de meest krachtige safetycar die uit Affalterbach komt rollen.
Mercedes levert
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car. Daarvoor was hij erg succesvol in andere raceklassen, zoals de Duitse DTM-serie.
In dit artikel gaan we dieper in op een paar extra gave updates in deze patch. Voor het eerst in de geschiedenis werden er in het F1®-seizoen van 2021 twee officiële Safety Cars geïntroduceerd.
Bernd Mayländer, nog altijd de vaste safetycar-bestuurder in de F1, krijgt een nieuwe dienstwagen waar een stevig prijskaartje aan hangt. Een 2020-versie van de AMG GT Black Series kostte in Nederland vanaf € 420.000,-, aldus AutoWeek en Top Gear. Voor gebruik als F1 safetycar is de auto ook nog aangepast.
Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
Het groene licht geeft de rijders achter de safety car de toestemming om voorbij te rijden. Als eenmaal de raceleider de eerste wagen achter de safety car is, gaan de gele lichten aan en mag niemand nog voorbij rijden.
De prijs van de eerste Mercedes-AMG GT Black Series in Nederland is niet bekend. Hij komt pas volgend jaar op kenteken, dus dan kun je in de gegevens van de RDW spieken wat er voor de auto is betaald. De eigenaar moet minimaal 420.982 euro betaald hebben, want dat is de vanafprijs in Nederland.
Tijdens de hot lap rijdt de coureur op zijn kwalificatie limiet voor een zo goed mogelijk startpositie tijdens de race. Als hij deze heeft gereden komt direct daarna zijn in lap waarin hij terug komt in de pits.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
Sinds 2011 rijden Formule 1-auto's rond met het 'Drag Reduction System' (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren.
"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Toch is de kleur wit dan weer geen veel voorkomende kleur en dat terwijl je de lijnen en de details zo juist extra goed ziet. Het witte model waar we nu naar kijken, de Mercedes-Benz C63 AMG Black Series, werd in 2012 geïntroduceerd en werd in een oplage van slechts 800 stuks gebouwd.
Prijzen AMG GT
De AMG GT met 476 pk kost 179.177 euro, voor de AMG GT S (522 pk) betaal je 198.874 euro, voor de AMG GT C (557 pk) vraagt Mercedes-AMG 221.776 euro en de hoofdrolspeler van dit verhaal – de AMG GT R met 585 pk – kost op z'n minst 238.716 euro.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
De meest heftige crash uit de Formule 1 is de startcrash van de Grand Prix van België van 1998. Zoals zo vaak het geval is regende het hard op het circuit van Spa-Francorchamps en dus was het wegdek erg glad. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste bocht door, maar toen ging het mis.
De reden waarom Lewis Hamilton voor een knalgele helm heeft gekozen, is omdat de Brit de fans een handje wil helpen. Op deze manier kunnen de auto's van ploegmaat George Russell en die van Hamilton beter uit elkaar worden gehouden.
2019-heden | 2-deurs, coupé | handgeschakeld
Deze versie van de Aston Martin Vantage is in Nederland op de markt sinds januari 2019 en kost rijklaar € 203.886. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 375 kW (510 pk) en een maximum koppel van 685 Nm.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.