Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken. Dat is de reden dat de meeste monteurs echt grote liefde voor hun vak hebben.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Vermogen Max Verstappen
Voor Nederlandse begrippen zijn dat prima sponsors: Jumbo en Exact zijn beide goed voor enkele tonnen per jaar. Tel daar Max' jaarsalaris bij op en je kunt concluderen dat hij miljonair is.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Autosport-verslaggever Rick Winkelman van Ziggo Sport vertelt dat een coureur standaard op 80 kilo wordt ingeschaald. Als iemand lichter is, komt er gewoon gewicht op de auto bij. "Je begint in feite altijd iets te zwaar aan een race. Omdat je dus veel drinkt vooraf.
Coureurs verliezen namelijk veel vocht tijdens een race en worden hierdoor vaak meerdere kilo's lichter. Daarom moeten ze direct na de race gewogen worden, nog voordat ze hun vochtverlies weer hebben kunnen aanvullen en op die manier weer zwaarder worden.
Jaarsalaris van een bandenwisselaar en monteur
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Net als Lewis Hamilton, de Mercedesrijder die door hem in de laatste race van 2021 werd onttroond, verdient Max Verstappen (24 jaar) dit jaar zo'n veertig miljoen als coureur bij het team van Red Bull. Gedeeld door 22 races betekent dat zo'n 1,8 miljoen euro per raceweekend.
Minimum en maximum salaris voor Automonteurs - van € 1.578 tot € 3.281 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Automonteurs bedraag meestal tussen de € 1.578 en € 2.250 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.921 en € 2.612 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris.
Alex Albon is niet alleen de grootste, maar ook de zwaarste Formule 1-coureur op de grid in 2022. De Britse Thai weegt 74 kilo.
Hoewel het minimumgewicht van 798 kilo al behoorlijk hoog ligt, zijn er tal van teams die daar nog boven zitten. Naar verluidt zit zelfs alleen de auto van Alfa Romeo op het minimumgewicht. De auto's met 'overgewicht' moeten nu dus wat 'afvallen' om competitief te zijn of te blijven.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
Al deze kledingstukken zijn gemaakt van het synthetische materiaal Nomex. Dit materiaal moet gedurende 11 seconden een temperatuur van 840° Celsius kunnen weerstaan. Ter vergelijking: bij een brand in een woning loopt de temperatuur op tot ongeveer 800° Celsius.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.