Een kruispunt is een plek waar wegen samenkomen en waar het mogelijk is voor het verkeer om van richting te veranderen. Kruispunten zijn dus altijd gelijkvloers in tegenstelling tot kruisingen. Een kruising is soms ongelijkvloers en het is op een kruising nooit mogelijk om van richting te veranderen.
Een kruispunt is een locatie waar wegen kruisen of splitsen en waar verkeer van weg mag verwisselen. Er zijn twee groepen kruispunten: gelijkwaardige en ongelijkwaardige. Bij gelijkwaardige kruispunten hebben bestuurders van rechts voorrang.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
Een nieuw wegvak begint altijd na een kruispunt en buiten de bebouwde kom tref je de borden dus na het kruispunt aan. De borden buiten de bebouwde kom zijn vaak ook net iets groter dan de voorrangsborden binnen de bebouwde kom, zodat je ze ook goed kunt zien met een hogere snelheid.
Dit is een gelijkwaardige kruising. De zijweg, uitgevoerd in klinkers is gelijkwaardig aan de weg uitgevoerd in asfalt. Een zijweg in andere bestrating zegt niet altijd iets over de voorrangsregeling. Je herkent een gelijkwaardig kruispunt aan de afwezigheid van bebording en belijning over de voorrangssituatie.
Een kruispunt is een plek waar wegen samenkomen en waar het mogelijk is voor het verkeer om van richting te veranderen. Kruispunten zijn dus altijd gelijkvloers in tegenstelling tot kruisingen.Een kruising is soms ongelijkvloers en het is op een kruising nooit mogelijk om van richting te veranderen.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Verschillende soorten kruispunten
Een gelijkwaardig kruispunt; Een T-splitsing; Een kruispunt met voorrangsweg; Gevaarlijke kruispunten aangegeven met het Verkeersbord J8.
Auto 3 komt voor auto 1 vanaf voor en komt voor auto 2 vanaf rechts. Auto 3 slaat ook links af. Auto 1 moet dus voorrang geven aan auto 2, want rechts gaat voor. Auto 2 moet voorrang geven aan auto 3, want rechts gaat voor.
Voor fietsers gelden in principe dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders : ze moeten voorrang geven aan wie van rechts komt, ze moeten aan iedereen voorrang verlenen wanneer ze een manoeuvre uitvoeren (b.v. van rijstrook veranderen of rechtsomkeer maken), ze moeten de stopborden respecteren evenals ...
Gaat een voetganger rechtdoor op het kruispunt, dan heeft deze voorrang op het overige verkeer. Maar slaat de voetganger af, dan is er geen voorrang voor de voetganger op het kruispunt.
Daarbij geldt sinds 1998 de richtlijn dat fietsers op vrijliggende fietsvoorzieningen langs rotondes binnen de bebouwde kom wél voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer, en op rotondes buiten de bebouwde kom niet.
De rotonde, een bijzonder geval
Art. 19 van de wegcode met betrekking tot de verandering van richting preciseert: “Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Een T-splitsing of T-kruising is een kruispunt waar een zijweg op een doorgaande weg uitkomt. Een T-splitsing, een driesprong en een Y-splitsing lijken veel op elkaar.
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruispunt waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan. Het verkeer dat van rechts komt heeft voorrang. Het verkeer dat van links komt moet jou voor laten gaan. Verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde weg gaat voor.
(Met rechts wordt bedoeld; bestuurders die van de rechter kant komen). Dit geldt bijvoorbeeld op een normale kruising. Als je beide tegelijkertijd op een kruising aankomt, heeft de bestuurder die vanuit jouw positie uit de rechter straat komt altijd voorrang.Maar, in bepaalde gevallen geldt deze regel niet.
Voorrangsregels woonerf
Op een woonerf gelden geen speciale voorrangsregels. Voetgangers en fietsers hebben dus niet altijd voorrang op een woonerf, zoals sommige mensen denken. Bij het inrijden of verlaten van een woonerf kan er sprake zijn van een uitrit, waar bestuurders al het andere verkeer voor moeten laten gaan.
Regels voor voetgangers
Is er geen oversteekplaats, dan zijn bestuurders niet verplicht je voor te laten gaan. Uitzondering hierop zijn blinden en slechtzienden met een blindengeleidestok en personen die zich moeilijk voortbewegen. De regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor' geldt ook voor voetgangers.
Soms komt het voor dat verkeerslichten niet werken. In dit geval moet je de aanwijzingen van de verkeersborden volgen. Zijn deze er niet, volg dan de wegmarkeringen die op het wegdek zijn aangebracht. Als deze ook niet aanwezig zijn, volg dan de regels van een gelijkwaardig kruispunt.
Maximale snelheid 70 km/u op kruispunten - Advocaat Verkeersstrafrecht.
Op een gelijkwaardig kruispunt hebben de bestuurders die van rechts komen voorrang. Daarom moet je een gelijkwaardig kruispunt voorzichtig naderen.
Als jij en je tegenligger dezelfde borden of tekens hebben, heffen deze elkaar op en ook dan geldt: bestuurders van rechts hebben voorrang. Dit geldt dus ook niet voor voetgangers. Als er niemand of juist meerdere bestuurders voor elkaar van rechts komen, dan kijk je naar wat het verkeer van plan is.
Volgens artikel 12.3.1 van het wegverkeersreglement (wegcode) dient elke bestuurder voorrang te verlenen aan de weggebruiker die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Wanneer niet? Voorrang van rechts is niet van toepassing als de voorrang geregeld is door verkeersborden, verkeerslichten of bevoegde personen, en geldt ook niet voor een bestuurder die uit een aardeweg of pad komt, zelfs wanneer de laatste meters verhard zijn.