De omschrijving luidt als volgt: 'een aantal zich achter elkaar bevindende motorvoertuigen van een militaire organisatie of rampenbestrijdingsorganisatie, dat wettelijk vastgestelde herkenningstekens voert.
Een militaire colonne moet als zodanig herkenbaar zijn op de openbare weg, vandaar dat de volgende herkenningstekens aanwezig moeten zijn: Het eerste voertuig heeft zowel links als rechts een blauwe vlag op het voertuig en tevens aan de rechterzijde een blauwe kap voor de koplamp.
Het wordt pas echt een colonne als de voertuigen vlaggen dragen. Het voorste voertuig draagt aan zowel de linker- en rechtervoorzijde een blauwe vlag. Tevens is bij dit voertuig de rechter koplamp voorzien van blauwe kap. Ook de overige voertuigen dragen een blauwe vlag, maar enkel aan de rechterzijde.
Een weggebruiker mag een militaire colonne alleen niet doorsnijden. Dit geldt niet alleen bij kruispunten maar overal op de weg, ook bij bijvoorbeeld een in- of uitrit. Het maakt ook niet uit of je op een voorrangsweg rijdt of dat je bijvoorbeeld groen licht hebt.
Het eerste voertuig heeft twee blauwe vlaggen links en rechts voorop. De daaropvolgende voertuigen hebben aan de rechterzijde een blauwe vlag en het laatste voertuig heeft aan de rechterzijde een groene vlag. Alle voertuigen die deelnemen aan de colonne moeten dimlicht of groot licht voeren.
Militaire colonne hebben voorrang, je mag ze niet doorkruisen. Ook al ben jij op het Voorrangsweg, mag je hun helemaal niet doorkruisen. Volgens wet is dat verboden. Je mag een militaire colonne dus nooit doorsnijden.
Bij gelijkwaardige kruispunten geldt, als u van rechts komt, voorrang op de colonne zolang het voorste voertuig nog niet is gepasseerd. Wanneer het voorste voertuig wel al is gepasseerd, heeft u geen voorrang en mag de colonne dus niet doorkruist worden.
Antwoord: Tram, militaire colonne, auto. Toelichting: Een tram gaat voor op een gelijkwaardig kruispunt, de militaire colonne gaat rechtdoor en mag daarom voor op de afslaande auto.
de colonne
(m./v.) Verbuigingen: colonnes (meerv.) rij van militairen of voertuigen in een groot aantal gelederen van kleine frontbreedte.
Jarenlang gold in Nederland een dienstplicht van 18 maanden voor soldaten en 21 voor officieren en onderofficieren, maar de dienstplicht heeft ook 20 en 16 maanden geduurd. Vanaf 1983 was het 'nog maar' 14 maanden voor gewone soldaten en 16 voor (onder)officieren, waar later nog eens 2 maanden vanaf ging.
Doorsnijden rouwstoet
Daarbij is duidelijk gecommuniceerd door het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de regel alleen geldt op gelijkwaardige kruisingen. Een overstekende rouwstoet mag doorsneden worden door een voertuig op een voorrangsweg.
Hoewel voor de eerste auto in de rouwstoet (meestal de rouwauto) de normale voorrangsregels gelden, hebben de volgauto's als er eenmaal gepasseerd wordt altijd voorrang, ongeacht van welke kant de stoet komt en of het afslaat of niet. Dit betreft dus kruispunten zonder verkeerslichten, haaientanden of voorrangsborden.
Van 25 t/m 29 september 2023 vindt binnen onze gemeente een militaire oefening plaats. De oefening wordt gehouden in het kader van opleiding en training voor militairen van de Koninklijke Landmacht.
De Commandant der Strijdkrachten (CDS) is Defensies hoogste militair en daarmee de belangrijkste militair adviseur van de minister. De CDS geeft leiding aan het uitvoerende deel van de organisatie.
Hoe hard mag een rouwstoet? Een rouwstoet heeft zich te houden aan dezelfde snelheidslimieten als het overige verkeer. Vaak rijdt een rouwstoet wel een stuk langzamer om zo te zorgen dat de stoet beter bij elkaar blijft en de volgauto's makkelijker kunnen aansluiten bij de rouwauto.
De militairen die werken bij de landmacht zijn verdeeld in rangen. De laagste rang is die van soldaat. Een groep soldaten staat onder leiding van een sergeant. De baas van de sergeant is bijvoorbeeld weer een luitenant of een kapitein en de allerhoogste rang bij de landmacht is die van generaal.
' Dit betekent dus dat voor een militaire colonne uitsluitend de speciale voorrangsregels gelden als deze ook zichtbare herkenningstekens dragen. In deze situatie is de militaire colonne al bezig met het oversteken van het kruispunt. Daarom mag de stoet voertuigen nu niet worden doorkruist.
De vijfde colonne is een term die gebruikt wordt voor bepaalde krachten die in een land of een andere eenheid voor de vijand actief zijn. De term suggereert een georganiseerde samenzwering, die op instigatie van de vijand van binnenuit de weerstand probeert uit te hollen.
Kolomvoorbeelden
De tekst van een krantenartikel is opgedeeld in kolommen , vandaar de term ‘krantenkolom’. Oude Griekse gebouwen worden opgehouden door verschillende soorten kolommen. Van vlammen uit een schoorsteen of vreugdevuur wordt gezegd dat ze een rookkolom creëren. Een liftschacht is een verticale bewegingskolom.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene?Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Alle verkeersregels rondom trams op een rij
Trams hebben altijd voorrang: of je nu op de fiets, te voet of met de auto bent. Ook als een tram afslaat naar links of rechts, of van links of rechts komt, heeft deze voorrang. Uitzondering: als je op een voorrangsweg rijdt en de tram niet, dan heb jij voorrang.
LET OP: Motorvoertuigen van een militaire colonne mag je niet doorsnijden, ook niet als zij afslaan. Een militaire motorvoertuigen colonne, uitvaartstoet of voorrangsvoertuig heeft altijd voorrang t.o.v. een voetganger, ook als deze een zebrapad wil gebruiken.
De Nederlandse krijgsmacht heeft 4 legeronderdelen: de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Marine, de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marechaussee.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.