Zie je een onterechte afschrijving op de maandelijkse rekening staan, dan mag je de betaling betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantenservice van je creditcardaanbieder. Let op: hoe eerder je handelt, hoe groter de kans dat je geld wordt teruggeboekt.
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Als je er toch niet uitkomt met de verkoper, dan kun je je wenden tot jouw bank of creditcardmaatschappij en een formulier invullen om de betaling terug te draaien. Hoe dit formulier precies heet verschilt per bank. Verzoek middels dit formulier om een terugstorting.
Dan kun je gebruik maken van de GeldTerugService. De GeldTerugService is te gebruiken als: een onterecht bedrag is afgeschreven van je Creditcard of Platinumcard. je 30 dagen na de betaling je aankoop nog niet hebt ontvangen.
Heb je met je creditcard iets besteld in een webwinkel, maar heb je het teruggestuurd? Dan boekt de webwinkel het betaalde bedrag ook weer op je creditcard terug. Als je zelf je creditcardrekening al had betaald, dan kun je hierdoor een positief saldo krijgen.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
Het dient als waarborg voor de handelaar tegen eventuele andere kosten (bijvoorbeeld: kosten minibar, autoschade, boete, enz.). Het is aan de handelaar om de reservering te annuleren, anders vervalt deze automatisch na 30 kalenderdagen.
Je aankopen verzekerd voor diefstal, schade en verlies
De meeste producten die je met een creditcard betaalt zijn automatisch 180 dagen verzekerd bij verlies, diefstal en schade. Met een Platinumcard is deze verzekering zelfs 365 dagen geldig. Handig als de garantie of je reisverzekering je pech niet dekt.
Bedragen die op jouw creditcard worden gereserveerd, verlagen je bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven.
Je kunt zeker ook geld overmaken naar een andere rekening met jouw creditcard, maar dit kan alleen via een omweg: namelijk door middel van een bankoverschrijving. Het is dus mogelijk om met de bank als tussenpersoon een transactie te doen van jouw card naar een andere rekening.
Betaal je met je Mastercard? Dan zijn vrijwel al je aankopen automatisch en kosteloos verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. En dat voor maar liefst minimaal 180 dagen. Dit geldt voor aankopen die je online bij webshops én in de winkel doet.
Aankopen met je creditcard
Maak dan gebruik van de GeldTerugService: binnen 120 dagen na de afgesproken leverdatum, vraag je het betaalde bedrag terug bij ING. Je hoeft dan geen aangifte te doen.
Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren. Of doe dit zelf via internetbankieren. Dit kan meestal via het overzicht van 'incasso's' of 'automatische incasso's'. Boek niet zomaar een betaling terug.
Je kunt tot 120 dagen na de betaling je geld terugvragen. Het is dan aan de winkelier om te bewijzen dat hij zijn afspraken is nagekomen en goed gehandeld heeft.
Terugboekingen zijn geen wettelijk recht, maar als u heeft betaald met een Visa-debet- of creditcard, kunt u met de bank die uw kaart heeft uitgegeven, overleggen of deze optie beschikbaar is. Vervolgens kunnen zij een verzoek indienen bij de bank van de retailer.
Reisannulatieverzekering. De annulatieverzekering die inbegrepen is in uw Mastercard Gold betaalt u een vergoeding: bij annulatie van uw reis door: ernstige ziekte, ongeval of overlijden (ook geldig voor een familielid tot in de 2e graad);
Nadelen. Wat mensen vaak het grootste nadeel van de creditcard vinden, zijn de extra kosten die om de hoek komen kijken. Deze kosten hangen van een aantal zaken af, zoals je bestedingslimiet en de verzekeringsduur van je aankopen. Een creditcard kost volgens het Nibud tussen de 10 en 50 euro per jaar.
Visa Card heeft een betere wereldwijde dekking dan MasterCard. Vooral in gebieden met relatief weinig toeristen is de Visa Card vaak de enige betalingsmogelijkheid. De voornaamste verschillen tussen Visa Card en MasterCard worden gemaakt door de aanbieders.
Direct. Visa, MasterCard en Maestro Binnen 2 werkdagen. American Express binnen 3 werkdagen. Diners Club binnen 5 werkdagen.
Voor een betwisting met een Visa debetkaart of gewone debetkaart verwijzen wij u door naar uw bankagentschap. Bij niet-herkende of onterechte betalingen en in geval van fraude met Visa of Mastercard krediet- of prepaidkaarten kan Worldline bijstand verlenen.
De kaarten Mastercard Gold, Platinum, World en World Elite beschermen uw aankopen. Het maakt niet uit of u ze online of in de winkel kocht, ze zijn beschermd bij leveringsproblemen maar ook tegen diefstal en beschadiging, en dit voor minstens 90 dagen na de aankoop.
Het annuleren van een transactie met uw Mastercard® Debit is niet mogelijk. U kan een transactie enkel betwisten.
Openstaand. Dit is het totale bedrag van creditcardbetalingen dat nog afgeschreven wordt van je betaalrekening. Als je een creditcardbetaling doet, wordt dit bedrag meestal binnen een dag opgeteld bij je openstaande saldo.
In Nederland geldt dat er bij een boeking een overeenkomst tot stand komt, die zowel voor de camping of de camperplaats bindend is, als voor de camperaar die de plaats heeft geboekt. Het woord reservering dat vaak wordt gehanteerd, is dus niet zo vrijblijvend als de term doet vermoeden.