In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol. Niet alle auto's zijn door de fabrikant als geschikt aangemerkt om op E10 te rijden.
In Duitsland wordt Euro95 vervangen door E10. Deze brandstof heeft 10% bio-ethanol en is beter voor het milieu, maar minder goed voor auto's van voor 2006. Deze kunnen erdoor kapot gaan. Het kan beter zijn om in dat geval Super Plus 98 te tanken.
E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland, maar Euro 95 is nog steeds goed beschikbaar. E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
Alle in Nederland verkrijgbare typen brandstof kun je in Duitsland tanken. Wel is er soms sprake van een andere benamingen in vergelijking met Nederlandse tankstations. Euro 95, Super, Diesel en LPG kun je bijna altijd tanken.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
In alle auto's waarmee je E10 kunt tanken, kun je ook E5-benzine tanken. Daarnaast zijn er, zoals je hierboven las, auto's die uitsluitend op E5-benzine (of Super Plus 98) rijden. Buiten het lagere ethanolgehalte, bevat E5-benzine volgens de fabrikant additieven die goed zijn voor je motor.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Maar kijken we naar het verbruik in de praktijk, dan ziet E5 er waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker uit: 2,5 tot 5 procent zuiniger dan E10-benzine. En zoals u zojuist las, presteert een benzinemotor over het algemeen beter met E5.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs. Omdat Super 98 onder hogere druk en temperatuur ontvlamt, moet je het zien als een andere type brandstof.
Euro 95 (ook wel: Sans Plomb 95/SP95/Eurosuper). Deze brandstof is bij de meeste tankstations vervangen door E10 (Sans Plomb 95-E10/SP95-E10), dus langs de snelwegen zult u meer E10 aantreffen dan Euro 95. E10 is een loodvrije benzine met octaangetal 95.
Sinds oktober 2018 hebben tankstations in heel Europa een gemeenschappelijke etiketteringsregeling ingevoerd om duidelijk te maken welke verschillende soorten brandstoffen ze te koop aanbieden. Diesel heet nu B7, terwijl de namen van benzine in Super 98 en Super 95 zijn vervangen door E5 en E10.
Het zal in ons land vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door het milieuvriendelijkere alternatief E10.
Superplus 98 heeft een hoger octaangetal dan Euro 95. Wij leveren Shell V-Power Benzine met een octaangetal van minimaal 98.
In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar. Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Check of je motor geschikt is voor E10 benzine
Het is dus goed om te weten of je motorfiets geschikt is voor E10-benzine. Daar kom je achter door contact op te nemen met de motorzaak of de fabrikant. Je kunt dat ook zelf nagaan via e10check.nl.