Je moet als bestuurder een teken geven met je richtingaanwijzer als je links of rechts afslaat. Dit geldt als je op een reguliere weg rijdt en wilt afslaan, maar bijvoorbeeld ook als je op een rotonde rijdt. Het is verplicht om bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aan te geven.
De rotonde, een bijzonder geval
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. “ Het gebruik van de richtingsaanwijzers is dus enkel verplicht wanneer men een rotonde verlaat.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Door de richtingaanwijzer links aan te zetten, laat je andere weggebruikers weten dat je de rotonde niet gaat verlaten.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat. En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting.
Gebruik richtingaanwijzer bij afslaan
Je moet als bestuurder een teken geven met je richtingaanwijzer als je links of rechts afslaat. Dit geldt als je op een reguliere weg rijdt en wilt afslaan, maar bijvoorbeeld ook als je op een rotonde rijdt.
Als er stilstaand verkeer op de rotonde staat, mag u alleen invoegen als u geen afritten of ingangen voor andere weggebruikers blokkeert . U kunt de rotonde oprijden als uw pad vrij is en het veilig is om te gaan.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
Boete voor geen richting aangeven is 120 euro
Er kunnen immers andere weggebruikers in je dode hoek zitten. Ook al geef je richting aan, dat betekent nog niet dat de andere verkeersdeelnemers dat ook zien. De boete bij het van richting veranderen zonder richtingaanwijzer bedraagt sinds begin dit jaar 120 euro.
We kennen een aantal rotondes, waarvan de bekendste de enkelstrooksrotonde, meerstrooksrotonde (ook wel dubbele rotonde genoemd), turborotonde en de ovonde (of ovatonde) zijn.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Zo moet elke bestuurder die een rotonde wil oprijden voorrang verlenen aan links, dus aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Er zijn ook rotondes zonder voorrangsbord. Daar moet het verkeer op de rotonde voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde wil oprijden.
Als je keert of achteruitrijdt. Als je een weggebruiker inhaalt, ook als dat een tweewieler is. Nadien moet je, na het gebruik van de rechterrichtingaanwijzer, zo snel mogelijk je plaats rechts opnieuw innemen.
In Nederland hoeft u geen verplichte items in uw auto te hebben. Zoals een gevarendriehoek of een veiligheidsvest. In andere landen zijn items als deze vaak wel verplicht, maar de regels hierover verschillen per land.
Elke bestuurder moet in zijn wagen beschikken over een blauwe schijf (ook wel parkeerschijf genoemd). Zonder correct aangebrachte parkeerschijf, loop je gevaar een forfaitair retributietarief voor een dag te betalen, dat kan gaan van 25 tot soms meer dan 40 euro, afhankelijk van de gemeente.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Dit komt omdat er verderop nog andere afslagen links kunnen zijn, en het is altijd het beste om verwarring te voorkomen. Wanneer u de tweede afslag wilt nemen, moet u de linkerbaan nemen wanneer u de rotonde nadert, tenzij anders aangegeven door borden.
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
In de privésfeer begroeten Fransen elkaar vaak met 'la bise', maar op de werkvloer is dit niet gebruikelijk. Beperk je daarom tot het schudden van de hand van de ander. Geef altijd een stevige hand, maar let er goed op dat je niet knijpt. Vergeet niet om de andere persoon aan te kijken tijdens de begroeting.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.