De kassabon dient als bewijs van aankoop en betaling. Dit kan van belang zijn als men later in een winkel komt die hetzelfde product verkoopt (of nog eens in dezelfde winkel), terwijl men het eerder gekochte product nog of weer bij zich heeft.
Vanaf nu mogen kassabonnen gewoon bij het oud papier en zijn ze geschikt voor recycling. Voorheen moesten kassabonnen bij het restafval omdat ze vaak van thermisch papier werden gemaakt en in een deel daarvan zat Bisfenol A (BPA).
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
De Belastingdienst stelt ondernemers verplicht om zijn of haar bonnen en facturen tot zeven jaar na aankoop te bewaren. De boekhouding van ondernemers moet namelijk gecontroleerd kunnen worden. Voldoe je niet aan deze bewaarplicht, dan kun je als ondernemer een flinke boete krijgen.
Zonder de bon heb je geen recht meer op garantie, bewaar deze bonnen daarom het liefst apart van de rest. Van je fiets tot aan je koelkast en van je magnetron tot aan je televisie. Het kan veel geld schelen. Tip: De inkt van bonnen vervaagt na een tijdje.
Papieren inkoopfacturen en bonnetjes mag je zowel op papier bewaren of eerst digitaliseren (bijv. door er een foto van te nemen) en vervolgens digitaal bewaren. Alle bonnetjes en facturen moet 'binnen een redelijke termijn controleerbaar zijn'. Zorg dus dat ze goed geordend zijn en je er makkelijk bij kunt.
U kunt het POI (terminalnummer) van uw betaalautomaat linksboven op de transactiebon terugvinden.
Het product is niet goed
In dat geval kan de verkoper u niet wegsturen als u de bon niet meer hebt. Wel kan hij u vragen om op een andere manier te bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken.
Oud papier is schoon en droog wanneer het grotendeels vrij is van voedselresten en vloeistoffen. De doos mag wel een paar kruimels en vetvlekken bevatten. Zijn de dozen echt vervuild met etensresten en vet? Dan zijn ze niet geschikt voor recycling en horen ze bij het restafval.
Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.
Dit mag er wél in de papierbak
Kranten, kartonnen (verhuis)dozen, folders, enveloppen en wc-rolletjes mogen gewoon bij het oud papier. Zo kan er weer een nieuw product van gemaakt worden.
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Een kasticket is een bewijs
Die info kan op een papieren ticket worden vermeld, maar kan evengoed via mail worden bezorgd. Het kasticket toont ook de "band" aan die je met de handelaar hebt. Het is het bewijs dat je bij die bewuste verkoper iets hebt gekocht en betaald.
Kassenbon; Kassenschein; Quittung.
Hoe werkt een thermische bonprinter? Een thermische printer maakt afdrukken op thermisch papier door verhitting. Door de verwarmingselementen van de printkop wordt het thermisch papier verwarmd. Omdat dit thermisch papier speciaal gecoat is en juist gevoelig voor deze hitte is, blijft er een afdruk achter.
Een kassabon is een strookje papier dat afgedrukt wordt door een kassa, waar de bedragen op staan die afgerekend zijn. Ook staat er meestal een korte omschrijving van de aangekochte artikelen op.
Kan ik mijn geld terug krijgen zonder aankoopbewijs? Nee, als je een artikel terugbrengt en je geld terug wilt, dien je in het bezit zijn van de kassabon.
Ruilen zonder bon bij Hema doen ze niet. Ikea doet het anders: Bij Ikea pakken ze het klantvriendelijk op. Als je via je bankafschrift kan aantonen dat je de producten hebt gekocht bij Ikea dan krijg je je geld terug.
Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.
De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen.
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.