In groep 3 leert je kind lezen, schrijven en rekenen. De manier van leren wordt anders. Waar kinderen in de kleuterklas nog vooral handelend bezig waren, gaan ze nu vaker werken in werkboekjes. Van letters maken met klei, naar letters schrijven in een schriftje.
Aan het eind van groep 3 kan je kind al plus- en minsommen tot en met 20 maken. Ook tellen in stapjes van 2, 5 en 10 zijn dan een eitje voor hem, een voorbereiding op het leren van de tafels in groep 4 en 5. Verder leert je kind dit jaar tot 100 tellen en gaat hij aan de slag met meten, klokkijken en rekenen met geld.
In het begin van groep 3 is rekenen vooral een voortzetting van de telactiviteiten uit groep 2. Kinderen leren getallen herkennen en schrijven. Daarnaast maken ze kennis met de begrippen 'erbij' en 'eraf'. Wat later in groep 3 leren kinderen de + en – tekens kennen en gaan ze echte sommen maken.
AVI-niveau groep 3
Dat niveau bereiken de meeste kinderen halverwege groep 3. Eind groep 3 kunnen de meeste kinderen boekjes lezen op AVI-niveau E3. Het kan zijn dat je kind sneller of langzamer leert lezen dan gemiddeld. Dan leest je kind in eind groep 3 bijvoorbeeld al boeken van AVI M4.
Als je kind start in groep 3 dan zorgt de leerkracht ervoor dat je kind eerst alle letters kan lezen en kan schrijven. Na de kerstvakantie kennen de meeste kinderen alle letters maar ook de tweetekenklanken zoals de ui en de ou. Je kind kan dan al korte verhaaltjes zelfstandig lezen.
Gemiddeld lezen kinderen in groep 3 op AVI Start, M3 en E3. Een individueel kind kan in groep 3 ook al lezen op niveau E4. Het AVI niveau is echter minder belangrijk dan de ontwikkeling en interesse van je eigen kind!
In groep 2 wordt bovendien een begin gemaakt met het leren van letters. Op veel scholen staat er elke week een letter centraal in groep 2: de letter van de week. Bij de overgang naar groep 3 kan je kind zijn eigen naam schrijven en 'verklanken' (de naam in klanken verdelen K-oe-n) en kent hij vaak al zo'n 15 letters.
In groep 4 leert een kind steeds beter technisch en begrijpend lezen en spellen. Daarnaast leert het de tafels (vermenigvuldigen). De kernvakken in groep 4 zijn: lezen, schrijven, spellen en rekenen. Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, beeldende vorming en gym.
Tussen zes en negen jaar
Op deze leeftijd leren kinderen lezen en schrijven. Het is heel belangrijk om te leren lezen. Bij alle vakken op school is het nodig om goed te kunnen lezen, ook bij rekenen.
De voorbereiding op leren lezen en schrijven gebeurt in groep een en twee. In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
Kinderen starten veelal met het aanleren van de tafelsommen van de tafels van 1, 2, 5 en 10. Vervolgens komen de tafels van 3, 4, 6, 7, 8 en 9 aan bod. Als kinderen deze tafels beheersen kunnen ze de overstap maken naar het oefenen met de tafels van getallen boven de 10.
Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen.
Toch werkt het beter om elke dag 15 minuten te lezen, dan twee keer per week een uur. De aandachtsspanne is (zeker bij jonge kinderen) nog vrij kort. En met elke dag oefenen blijft het leesproces goed op gang.
De meeste kinderen leren lezen in groep 3 van de basisschool. Eerst zijn dit korte, klankzuivere woordjes. Vanaf groep 4 neemt de gemiddelde lengte van woorden en zinnen toe en worden het taalgebruik en de verhaallijnen complexer. Daarnaast is er meer aandacht voor begrijpend lezen.
De rode sommen zijn de dubbelen (bijvoorbeeld 3 + 3 en 5 + 5). De oranje sommen zijn sommen met 5 (bijvoorbeeld 5 + 1 en 1 + 5). De paarse sommen samen 10 (bijvoorbeeld 2 + 8 en 7 + 3). De lichtblauwe sommen zijn samen 5 (bijvoorbeeld 2 + 3 en 5 + 0).
AVI lezen met een leesboek voor groep 4
Dit zijn de AVI-niveaus die je doorloopt in groep 4 met lezen: AVI E3, het niveau eind groep 3: begin schooljaar tot kerst. AVI M4, het niveau midden groep 4: kerst- tot zomervakantie. AVI E4, het niveau eind groep 4: rond de zomervakantie.
In groep 4 wordt de ontwikkeling van dit leesproces voortgezet en leert je kind steeds vlotter lezen. Woorden worden moeilijker, zinnen worden langer en de woordenschat wordt uitgebreid. Het leesproces verloopt niet voor elk kind gelijk. Zo leest het ene kind wat sneller dan het andere.
In groep 5 komen daar tafels zes, zeven, acht, negen, elf en twaalf bij. Daarnaast wordt het begrip delen geïntroduceerd en leren kinderen deelsommen maken, met en zonder rest.
Schoolkind. Een schoolkind is een kind dat (basis)onderwijs geniet. In Nederland zit een schoolkind in groep drie tot en met acht van de basisschool.
Welke letters leert je kind in kern 3? In kern 3 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters d, oe, z, ij en h. De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit van één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee.
Wij volgen in groep 3 de methode van Zwijsen: Veilig Leren Lezen. Deze methode bestaat uit 12 kernen en elke kern heeft zijn eigen thema. In elke kern worden een aantal letters en/of taalmoeilijkheden aangeboden. Iets verder op deze pagina leest u hier meer over.
Redenen voor een verlengd kleuterjaar zijn bijvoorbeeld: Nog niet toe zijn aan de cognitieve eisen van groep 3. Een zwakke werkhouding: het kind speelt nog erg graag. De motorische, emotionele en sociale vaardigheden van het kind zijn nog onvoldoende 'gerijpt' (Bouwman, 2016)
Lees een aantal dagen achter elkaar dezelfde tekst om het leestempo op te krikken. In combinatie met een beloningssysteem kan dit een effectieve methode zijn. Lees samen met je kind hardop de tekst van het boek en zorg ervoor dat jouw leestempo net wat hoger ligt dan het normale leestempo van je kind.
Meestal worden de kenmerken van dyslexie duidelijk vanaf een jaar of 7. Kinderen hebben dan moeite met klanken in de goede volgorde zetten, zoals dorp of drop. Maar ook bij cijfers: 12 en 21. Kinderen kunnen de letter d en b door elkaar halen, vinden hardop lezen vaak niet leuk en lezen vaak 'radend'.