Het schoonmaken van de remmen kan soms al voldoende helpen het piepende geluid te laten verdwijnen. Een klein steentje kan al zoveel geluid maken dat het rijden in je auto niet meer aangenaam is. Als er sprake is van een ernstige situatie dien je de remblokken te vervangen.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Nieuwe remmen piepen
Vaak worden remschijven niet vervangen, en blijven deze op hun plek zitten. De nieuw geplaatste remblokken moeten dan inslijten op de oude remschijven. En dit kan zorgen voor een piepend geluid.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Het enige smeermiddel dat voor de rem mag worden gebruikt is koperpasta. Remvoeringen worden aan hiermee aan hun ACHTERzijde ingesmeerd voordat ze in de remklauw worden geplaatst. Ook de remklauw kan aan de remcilinder wat koperpasta gebruiken.
WD-40 Specialist ®Remmenreiniger. Dit product is ontworpen om snel stof, vuil, olie en remvloeistof van remmen en koppelingssystemen te verwijderen. Het droogt in enkele minuten en helpt de levensduur van remschijven en remblokken te verlengen.
Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Wanneer u juist een bijgeluid hoort op het moment dat u de koppeling intrapt zou de koppeling de oorzaak kunnen zijn. In dit geval een druklager dat gaat draaien op het moment dat u de koppeling intrapt. Dat duidt dan op overmatige slijtage.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Controleer de dikte van de remblokken: het absolute minimum is 3 mm vooraan en 2 mm achteraan. Lees ook de handleiding, want sommige modellen hebben specifieke eigenschappen. Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Doorrijden is op dat moment niet verstandig. Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen. Naarmate als de remblok inslijt op de remschijf zal dit sponsgevoel weg gaan. Een ander gevolg van verharding of verglazing van de remblokken is een sneller slijtende remschijf.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Begint uw auto te trillen wanneer u remt? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een of meerdere kromme remschijven voor of remschijven achter. Remschijven kunnen vervormen door zware slijtage of door oververhitting. In plaats van een vlakke schijf treft u dan een kromgetrokken schijf aan.
Trillen van het stuur tijdens het remmen. Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven. Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage.