Begin 2022 leveren 935 tankstations in Nederland lpg. En ja, het is nodig om ongeveer 100.000 voertuigen te tanken die in ons land op de weg rijden. In België zijn 340 lpg tankstations. Met nog geen euro per liter heeft deze brandstof een aantrekkelijke prijs aan de pomp.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG? Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel. Al brengt rijden op autogas ook extra kosten met zich mee.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas. LPG wordt veel gebruikt als brandstof in mengselmotoren voor onder andere auto's, heftrucks en boten. LPG is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). Afhankelijk van de gebruikelijke buitentemperatuur ter plaatse worden de twee gassen in een bepaalde verhouding gemengd.
Je mag een lpg installatie gebruiken om op te koken, zolang deze tank maar niet gebruikt wordt voor de aandrijving van het voertuig. Je hebt dus een aparte gasdamptank nodig om op te koken (en/of te verwarmen).
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Met nog geen euro per liter heeft deze brandstof een aantrekkelijke prijs aan de pomp. De prijs is door de lagere accijnzen aantrekkelijker dan die van benzine en kost in januari 2022 ongeveer €0,90 (in België €0,77). Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzine-auto.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
1 liter LPG weegt 0,5 kg. Dus het netto vulgewicht uitgedrukt in kilo is 10,8 kg.
1 m3 aardgas komt overeen met 1,33 liter vloeibaar gemaakt propaan (of andersom 1 liter vloeibaar gemaakt propaan komt overeen met 0,751 m3 aardgas). 1 liter propaan levert ca. 6000 Kcal aan energie, 1 m3 aardgas levert ca. 8000 Kcal energie.
De prijs voor propaan wordt opgebouwd uit vier onderdelen: inkoop, distributie, belastingen/heffingen en bedrijfskosten. Inkoopprijs is één ding, maar het is zeker niet de enige factor die bepalend is voor de prijs.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
Voordelen van een G3 systeem
Dat heeft te maken met het extra gewicht dat de LPG-tank in de schaal legt. Voor de moderne schone en zuinige G3-installaties komt de fiscus de automobilist echter tegemoet: wie kiest voor een dergelijk systeem krijgt van de overheid een zogenaamde G3-premie van gemiddeld € 440,- per jaar.
Voordelen van het rijden op LPG
De CO2-uitstoot is 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel. Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter. Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto. Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar.