Vaak gaat het daarbij om broekzakbellers; het bellen van het alarmnummer is mogelijk zonder dat het toestel van de toetsblokkering wordt gehaald. Broekzakbellers krijgen altijd een sms als ze per ongeluk 112 hebben gebeld. Op het bellen van het noodnummer zonder goede reden staat een boete.
Misbruik is strafbaar
Zonder noodzaak opzettelijk gebruik maken van een alarmnummer is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 142 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht. Maximale straf drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van 8100 euro.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale. Bijvoorbeeld als uw kind met uw (oude) mobiel speelt.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Bellen naar 112 is gratis. Als je geen beltegoed meer hebt, kun je in Nederland alsnog het noodnummer bellen. Zelfs zonder simkaart. Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen.
Misbruik van 112 is strafbaar. Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale.
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Chat met de meldkamer via 112NL app
Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer. Download de 112NL app voor iOS of Android.
Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand? Waarom bel je?
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Gratis interventies
Een aantal interventies door de brandweer zijn uiteraard gratis. Het gaat hier dan vooral om interventies bij noodoproepen: Brand blussen en bestrijden. Brandgevaar of ontploffingsgevaar vermijden.
Bel dan altijd 112. Het telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt.
Loos alarm
Uitrukken voor het tweede loos brandalarm per jaar (of meer) door technische storing aan het automatisch brandmeldsysteem: € 175,- (particulieren, natuurlijke personen) of € 300,- (andere).
Het is niet zozeer strafbaar maar kan wel allerlei interessante problemen opleveren met oa de telefoonmaatschappij. Uit de link van KPN: 'Wanneer u de overlast bij ons meldt, stellen wij een onderzoek in om de veroorzaker van de overlast te achterhalen.
Geen ambulance noodzakelijk
Als er mensen in de buurt zijn met een EHBO of BHV-diploma, kunnen zij helpen. Als je 112 wel belt, hoor je van de meldkamer centralist waar je heen kunt gaan. In de meeste gevallen is dat de huisartsenpraktijk in de buurt. Het vervoer moet je dan zelf regelen.
Belt u in het buitenland naar 112? Dan wordt u doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Bent u in het grensgebied tussen Nederland, Duitsland en België? Dan kan uw oproep in een ander land terechtkomen dan van waaruit u belt.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Doe aangifte bij de politie. U merkt bij thuiskomst dat er is ingebroken. De dader is verdwenen. Om aangifte te doen belt u de politie op 0900-8844.
112 voor ambulance en brandweer. 101 voor politie.