Als u de verkeerde brandstof getankt heeft is het belangrijk de motor niet te starten of te laten lopen, en de brandstof spoedig af te laten tappen. Dit moet gebeuren door een professional met de juiste apparatuur.
Het gebruik van benzine in een dieselmotor is een veel ernstiger probleem en kan leiden tot dure en mogelijk permanente schade aan uw motor . Benzine zal de wrijving tussen de verschillende onderdelen van uw motor vergroten - in tegenstelling tot diesel, wat een meer smerende brandstof is - en dit is wat schade zal veroorzaken.
Stop onmiddellijk met tanken. Als je alleen maar een scheutje benzine hebt gebruikt, zeggen sommige experts dat er een kans is dat je ermee weg kunt komen, zolang er niet meer dan vijf procent benzine in je diesel zit.
Symptomen van verkeerde brandstof te hebben getankt kunnen zijn dat de motor rookt, veel motorgeluid maakt, vermogen verliest of zelfs helemaal uitvalt. Hoe verder de benzine in het systeem komt, hoe meer schade het aanricht.
Aftappen met druk
Steek de lange slang diep in de tank en de kortere slang slechts enkele centimeters in de opening. Sluit de opening af met een oude doek of handdoek en blaas lucht in de korte slang. Als de brandstof begint te vloeien, stop je met blazen.
De kosten van verkeerd tanken hangen af van het moment dat je je fout opmerkt. Heb je de auto nog niet gestart? Dan is het leegpompen van de tank voldoende en ben je vaak voor zo'n €50,- tot €150,- klaar. Wanneer je echter al wel hebt gereden, kunnen er verschillende onderdelen van je auto beschadigd zijn.
Als u benzine in een dieselauto tankt, kan dit ernstige motorschade veroorzaken. Laat dit zo snel mogelijk door een professional verhelpen.
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Sommige voertuigen hebben een aftapplug aan de onderkant van de brandstoftank. Als uw auto een aftapplug heeft, kan dit een gemakkelijke en efficiënte manier zijn om verontreinigde brandstof te verwijderen. Om deze methode te gebruiken, zoekt u de aftapplug en verwijdert u deze met een sleutel.Laat de verontreinigde brandstof in een container lopen en gooi deze veilig weg .
Benzinemotoren kunnen geen dieselbrandstof verbranden , dus u kunt slechts een paar kilometer rijden voordat uw motor uitvalt. Uw voertuig moet naar een nabijgelegen Freehold-servicecentrum worden gesleept, zodat het brandstofsysteem kan worden afgetapt. De gastank moet eerst worden geleegd.
Laat de tank niet meer dan half leeg zijn gedurende ongeveer 2.000 mijl . Eerst zal de benzine op de diesel drijven en niet in de low-level fuel pick-up worden gezogen. Daarna zal het heel geleidelijk in de dieselbrandstof worden verspreid.
Benzine in een dieselmotor kan leiden tot misfires, vermogensverlies en mogelijk afslaan vanwege de verschillen in verbrandingseigenschappen . De schade op de lange termijn kan groot zijn, omdat benzine de smerende eigenschappen van dieselbrandstof mist, wat leidt tot verhoogde slijtage van motorcomponenten zoals de brandstofpomp en injectoren.
Ik raad aan om de brandstofleiding van het brandstoffilter te verwijderen en daar een slang aan te sluiten op een paar emmers. Gebruik vervolgens een persluchtmondstuk en een doek en duw 20 psi lucht in de brandstoftank om alle brandstof uit de tank en in de emmers te duwen.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Hoeveel benzine is veilig in een dieselauto? U zou veilig tot 5% benzine in uw dieseltank moeten kunnen mengen zonder ernstige gevolgen. Als u deze hoeveelheid echter hebt overschreden, moet u onze stapsgewijze handleiding volgen om blijvende schade aan uw voertuig te voorkomen.
Zodra u de motor start met benzine in uw dieselauto, veroorzaakt u schade aan uw motor en andere vitale componenten. Als u per ongeluk benzine in een dieselauto hebt gedaan en ermee hebt gereden, is het helemaal niet mogelijk om er lang mee te rijden .
Hoewel er voor elke auto en elke situatie een groot aantal problemen kunnen optreden, kunnen de meeste auto's met een kleine hoeveelheid diesel in de benzine nog steeds rijden. Er zullen echter wel symptomen optreden zoals startproblemen, minder vermogen, rook uit de uitlaat en mogelijk ...
Euro 95 is ons basisproduct. Het is een loodvrije benzine van goede kwaliteit. De benzine heeft verschillende toevoegingen die de prestatie van je motor verbetert. Met ingang van 1 oktober 2019 bevat Euro 95 maximaal 10% bio-ethanol en is dus een zogenaamde E10 benzine.
Het resulteert in een motorstoring, en het begint te stotteren en af te slaan . U ziet mogelijk ook veel witte rook uit de uitlaatpijp komen. Uiteindelijk verliest de motor al zijn vermogen en kunt u hem niet meer starten.
Kort samengevat: als je onbedoeld diesel in een benzineauto hebt getankt, is het belangrijk om de tank leeg te laten pompen en zoveel mogelijk benzine bij te vullen. Hiermee minimaliseer je de kans op schade en zorg je ervoor dat de motor weer goed loopt.
Symptomen van het gebruik van de verkeerde brandstof
Motorstoring of kloppen : Ongebruikelijke geluiden van de motor. Slechte prestaties: Verminderde acceleratie en vermogen. Afslaan: De motor kan onverwachts afslaan of afslaan. Overmatige rook: Ongebruikelijke hoeveelheden uitlaatrook.
Minder erg is het als diesel in een benzineauto getankt wordt. Diesel brandt slechter dan benzine en al helemaal in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en lagere inspuitdruk. Als een lege benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, zal de motor na een hoop gepruttel niet meer starten.