Er is maar één juiste methode om een slingerende caravan weer stabiel te krijgen: gas loslaten en remmen. Flink remmen, maar voorkom blokkeren. Dan zal het slingeren vanzelf ophouden. Stop met remmen zodra de caravan weer mooi volgt.
Waarom slingeren? Slingeren begint door een invloed van buitenaf (windvlaag, weg oneffenheid, stuurbeweging etc.) met een kleine pendelbeweging van de caravan. Houdt die pendelbeweging niet op dan kan de hele combinatie in korte tijd gaan slingeren.
Naast de lading zijn ook een aantal andere factoren belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bandenspanning van zowel de aanhangwagen als de auto. Zowel een te lage als een te hoge bandenspanning kan voor instabiliteit zorgen. Hoe hoger de snelheid is, hoe groter de kans op slingeren is.
Gebruik opbergvakken aan de voor- en achterzijde, en de bovenkastjes van de caravan voor lichtere spullen. Denk aan handdoeken, spelletjes, speelgoed en zwembandjes. Zet zwaardere spullen klem tussen andere spullen zodat ze niet gaan schuiven.
Helaas haken er een hoop potentiële caravanners af omdat ze opzien tegen het rijden met de caravan achter de auto. In eerste instantie begrijpelijk. Het rijden met de caravan / aanhanger is echter niet zo moeilijk en eng als het lijkt. Oefenen kan men het beste op een groot, afgelegen parkeerterrein.
Een stabilisator of stabilisatorkoppeling is een constructie voor een aanhanger of caravan die moet voorkomen dat de combinatie (trekkend voertuig - aanhangwagen) tijdens het rijden in een pendelende beweging komt. Het slingeren kan ertoe lijden dat de aanhanger oncontroleerbaar wordt, en zo van de weg kan geraken.
Bij de meeste caravans ligt de ideale bandenspanning tussen de 3 en de 4.5 bar. Wat de precieze bandenspanning is moet u ook rekening houden met alle overige omstandigheden. Zo is het draagvermogen en de maximale snelheid ook erg belangrijk.
Te hoge kogeldruk? Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Vuistregel voor gewichtsverhouding: de 75%-regel
De auto-caravan-combinatie is stabieler als de auto zwaarder is dan de caravan. De ANWB adviseert daarom de 75%-regel: belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage).
Een stabilisator koppeling wordt ook wel een anti-slingerkoppeling of veiligheidskoppeling genoemd en zorgt, zoals de naam als zegt, voor een veel betere stabilisatie van de aanhanger of caravan achter de auto.
Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
De kosten voor het vervangen van een stabilisatorstang lopen uiteen van zo'n 60 tot 300 euro. Deze grote verschillen hangen samen met de hoeveelheid werk die een monteur nodig heeft en welke onderdelen nodig zijn.
Op bijna alle nieuwe aanhangers, caravans, boot- of paardentrailers kan een stabilisator geleverd worden. Op veel modellen is deze voorziening zelfs al standaard. Overweegt u de aanschaf van een stabilisator, controleer dan of hij geschikt is voor de trekhaak op uw auto.
De meeste nieuwe caravans zijn uitgerust met een stabilisatorkoppeling van ALKO of Knott. Rijden met een stabilisator is comfortabeler en bij gelijke snelheid, ook (iets) veiliger. Maar voel je enige onbalans in de combinatie zonder stabilisator dan is het beter die op te sporen dan te bestrijden met een stabilisator.
Van zwaar tot licht: alles heeft zijn plekje
Zwaar komt onderop, licht boven – dat is de vuistregel als het erom gaat de caravan op de goede manier te beladen.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Linnengoed (bed, keuken, douche) ligt standaard in de caravan. Wat droog spul als wasmiddel en koffiefilters ook. Spelletjes, servies, etc. blijft ook in caravan.
Een gemiddelde van 70 km/uur is normaal. Moet je ook niet al teveel oponthoud hebben onderweg, want dan zit je maar zo op 60 km of minder. Probeer het maar eens op te schroeven naar 75 km/uur.
Hoe hard mag je maximaal in Nederland met de caravan? In Nederland geldt een maximale snelheid van 90 kilometer per uur als het gewicht van de caravan (of aanhanger) onder de 3500 kg is. Is het gewicht hoger? Dan mag je 80 km/uur rijden.
Als je 85 km wil halen zal de gemiddelde snelheid vaak uitkomen om 77-80 km. Als je 100 wil halen zal dit 85-90 zijn.