Probeer altijd alsnog op het station in te checken of meld je bij onze conducteur in de trein. Zo voorkom je een boete. Je moet namelijk wel altijd een geldig vervoersbewijs hebben in het OV.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Vergeten in of uit te checken
Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Als je vergeten bent om in te checken moet je zo snel mogelijk alsnog inchecken. Je bent dan in overtreding en riskeert een boete. Reis je in een bus of tram? Check dan zo snel mogelijk alsnog in en vervolg je rit.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling. Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
In de reishistorie zie je alle ritten zonder check-uit van de laatste 180 dagen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen. Translink is samen met de deelnemende vervoerders verantwoordelijk voor Uitcheckgemist.nl.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
De organisatie achter de ov-chipkaart heeft in de voorbije maanden al verschillende tests uitgevoerd en rolt de technologie nu uit naar iedereen. Iedereen met een nfc-simkaart van KPN of Vodafone en een smartphone met Android 4.4 (KitKat) of nieuwer kan direct aan de slag.
De verkoopadviesprijs van een nieuwe OV-chipkaart is € 7,50. Staat er nog een geldig abonnement of reisproduct op je oude kaart? Dan wordt deze overgezet op de nieuwe kaart.
Vrij reizen: van vrijdag 12.00 tot maandag 04.00 uur. op feestdagen 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag. vanaf 12.00 uur op de donderdag vóór Goede Vrijdag, de dag vóór Koningsdag, de dag vóór Bevrijdingsdag en de woensdag vóór Hemelvaart.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
Vervoerbewijs en boetes
Als je geen geldig vervoerbewijs (en eventueel legitimatiebewijs) kunt tonen, riskeer je een boete.