Je moet alleen wel de juiste winkel uitkiezen, een mediamarkt mag niet zomaar korting geven. Zij gaat vaak naar een plaatselijke witgoed winkel, en bij BCC lukt het vaak ook wel. Voor zo'n grote aankoop kan vast wel een mooi prijsje gemaakt worden. En inderdaad; nee heb je, ja kun je krijgen!
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Onderhandel eerst over een korting op de prijs en als er echt niet lukt, vraag dan naar extra's zoals accessoires of gratis service. Noem geen concrete bedragen, maar zeg dat je het product 'een stukje goedkoper' wel zou willen wil kopen. Toon interesse in het product en laat weten dat je open staat voor een aankoop.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Je korting moet voldoende groot zijn om het interessant te maken voor je klanten. Een korting van 5 euro op een bedrag van 1.000 euro zal weinig mensen overtuigen. Geef je dezelfde 5 euro korting op een bedrag van 20 euro, werkt het gegarandeerd wel.
Bijna overal is afdingen gebruikelijk: in winkels, bij taxiritten, bij de aankoop van souvenirs. De werkelijke prijs van souvenirs ligt ongeveer een derde tot de helft onder de prijs die de verkoper noemt. Vindt u de prijs bizar hoog, loop dan liever weg dan in onderhandeling te gaan.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).
Wat is de gemiddelde marge op keukens? Op veel keukens is de bruto marge tussen de 30% – 50%. Hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent.
Het onderhandelen over de beste prijs is ook geven en nemen. Dat is het spel tussen de verkoper en jij als koper. Als de verkoper tegenwerpt dat de prijs die je wilt te laag is, dan kun je ook zeggen dat je iets meer wilt betalen maar dan wel een ander accessoire erbij wilt hebben.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Kan ik over de offerteprijs onderhandelen? 'Dat kun je proberen. Maar het is altijd een kwestie van vraag en aanbod. Momenteel puilen de agenda's van aannemers uit en zul je er niks af krijgen.
Betalingskorting is een factuurkorting die bedrijven (soms) geven bij een snelle betaling. Deze 'korting' geef je over het bruto bedrag, zodat over de korting zelf toch btw moet worden betaald. Meestal gaat het om een percentage bij betaling binnen een bepaalde periode.
Bij een commerciële korting of handelskorting wordt het bedrag van de factuur verminderd als commercieel gebaar. Deze korting kan zowel als percentage op het totaalbedrag of per factuuritem worden toegekend.
Als klant onderhandelen over kortingen op je nieuwe keuken is er bij Bruynzeel Keukens niet meer bij. Moederbedrijf DKG heeft de strategie radicaal omgegooid en werkt sinds vorig jaar met vaste prijzen. Daarbij hoort een andere manier van verkopen én een andere beloningsstructuur.
Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.
Niet onderhandelen over prijs
Net als bij alle andere keukenwinkels willen de keukenadviseurs van Superkeukens jou graag een keuken verkopen. Maar dan wél een keuken die perfect bij jou past. Die is ingedeeld zoals het voor jou handig is en met keukenapparatuur die jij nodig hebt.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.