Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen. Traditioneel worden deze na de ondertekening bij de notaris overhandigd.
Dat doet de notaris aan de hand van een wettelijk en geldig identiteitsbewijs. U dient daarom altijd een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. De notaris mag uw legitimatiebewijs kopiëren en bewaren.
Als je naar de notaris gaat om een handtekening te zetten, dan ben je verplicht om een geldig legitimatiebewijs meenemen. Heel belangrijk: vaak heeft de notaris al in een eerder stadium een kopie van je legitimatiebewijs ontvangen en is dit verwerkt in de documenten die worden getekend.
Bij de notaris worden de leveringsakte en hypotheekakte ondertekend. De notaris controleert of alles klopt en registreert de overdracht in het Kadaster. De sleutel ontvangen: tot slot volgt het leukste deel van een huis kopen. Het moment dat je de sleutel krijgt van je nieuwe huis en officieel de nieuwe eigenaar bent!
Bij de overdracht tekent u de leveringsakte en de hypotheekakte.De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris.En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de verkoper en de bank.
Sportieve types kunnen bijvoorbeeld een overhemd kiezen dat voelt als een t-shirt, gecombineerd met een chino broek en een jasje van stretchstof. Voor vrouwen liggen de zaken ingewikkelder. Als vrouwelijke notaris kun je een pak dragen of zakelijke jurk, maar als je daarvan afwijkt is het al snel te informeel.
Benieuwd hoe lang de sleuteloverdracht duurt bij de notaris? In bijna alle gevallen kan het ondertekenen van de documenten en de sleuteloverdracht binnen een half uur geregeld zijn.
Tijdens de overdracht van het huis moeten zowel de koper als de verkoper van het huis aanwezig zijn. Bij afwezigheid kan de notaris echter gevolmachtigd worden. Het passeren van het huis zelf neemt maximaal 30 tot 60 minuten in beslag. Hierbij worden een leveringsakte en vaak ook een hypotheekakte getekend.
De overdracht van een huis uitstellen kan alleen als koper en verkoper akkoord zijn. In de koopakte spreek je af op welke datum de overdracht van het huis plaatsvindt. Op die datum ga je naar de notaris om de akte van levering te tekenen. In beginsel geldt de regel “afspraak is afspraak”.
Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis? Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen.
Heb je recht op een vrije dag bij sleuteloverdracht? Jazeker, sommige bedrijven willen dat je hiervoor vakantiedagen opneemt terwijl dit bij andere bedrijven onder bijzonder verlof valt.
Verhuizen en meterstanden
Laat de verkoper of verhuurder ondertekenen. De meterstanden geef je door aan je (nieuwe) energieleverancier. Vanaf dat moment ga je betalen. Op de verhuisdag moet je ook de meterstanden van je oude woning noteren en doorgeven aan je (oude) energieleverancier.
Neem legitimatie mee (ID-kaart, rijbewijs of paspoort). De notaris moet namelijk weten wie hij of zij voor zich heeft.
De weduwe of weduwnaar krijgt het vruchtgebruik van de hele nalatenschap. Concreet krijgt de langstlevende het eigen vermogen van zijn overleden partner en de helft van het gemeenschappelijk vermogen in vruchtgebruik. De kinderen erven de blote eigendom.
Je zet je handtekening in het bijzijn van de notaris of medewerkers van het notariskantoor en toont daarbij jouw legitimatiebewijs. De notaris legaliseert vervolgens jouw handtekening door te verklaren dat jij de handtekening in bijzijn van de notaris of een medewerker van kantoor hebt gezet.
Het geld van een huisverkoop staat meestal binnen 1 tot 3 dagen op je rekening na overdracht bij de notaris. Je betaalt belasting over het bedrag dat je na verkoop overhoudt (de overwaarde) als je totale spaargeld boven het heffingsvrij vermogen uitkomt.
Bij de notaris tekenen jullie als koper en verkoper gezamenlijk de transportakte (ook wel de leveringsakte genoemd). De verkoper overhandigt je vervolgens de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: je bent nu de juridische eigenaar.
De koop is hiermee niet automatisch van de baan. Als een koper van een huis overlijdt voordat de overdracht bij de notaris heeft plaatsgevonden, gaan de rechten en verplichtingen over op zijn erfgenamen.