Sturen met een auto betekent dat je het stuurwiel zo draait dat de wielen in de richting komen te staan waarin je wilt rijden. Afhankelijk van hoe je wielen georiënteerd zijn (nl. camber, caster en toe), zal je auto meer (of minder) stabiel aanvoelen wanneer je draait of bochten neemt.
Door de hoekige vorm is bovendien eenvoudiger te zien in welke stand de besturing staat. Dat is belangrijk op het moment dat de automatische piloot wordt uitgeschakeld en de mens het stuur weer overneemt.
Er zijn twee redenen: als het stuur in het midden zou staan, dan is er maar plaats voor één inzittende vooraan; door het stuur links te plaatsen (of rechts in landen waar men links rijdt), heb je een veel beter zicht op het tegemoetkomende verkeer, wat het inhalen veel veiliger maakt.
"Veel auto's hebben al een afgeplat stuurwiel aan de onderzijde. Niet alleen is het instappen hierdoor eenvoudiger, maar het is ook gemakkelijker te herkennen in welke stand het stuurwiel staat.
Formule 1-wagens zijn echter voorzien van stuurbekrachtiging. Dit betekent dat iedere keer als een coureur stuurt, er wat energie uit het hydraulische systeem wordt gehaald. In principe wordt er dus een beetje vermogen uit de motor opgeofferd.
Het gebruik van de koppeling is in hedendaagse Formule 1-auto's anders dan gebruikelijk; alleen tijdens het wegrijden vanuit stilstand moet de coureur de koppeling handmatig (achter het stuur) op laten komen, tijdens de overige verandering van versnellingen hoeft de coureur de koppeling niet te gebruiken.
Conclusie. U kunt de auto dus gebruiken op voorwaarde dat u zelf genoeg kracht heeft om te sturen bij lage snelheden. U zult geen extra schade toebrengen maar u moet natuurlijk wel onder alle omstandigheden veilig kunnen sturen.
Het feit dat de koetsier rechts op de bok zat, verklaart waarom bij de eerste auto's het stuur (in wat voor vorm dan ook) rechts werd gemonteerd. Deze traditie hield lang stand, ook in landen waar men aan de rechter kant van de weg reed. Bij sommige merken was rechts stuur juist een symbool van sportiviteit.
Stuurhouding afstellen
Pak het stuur op kwart voor drie vast. Dit is de meest stabiele en veilige houding. In deze houding hoeft u zo min mogelijk uw handen te verzetten bij het nemen van bochten. Ook voorkomt u in deze houding een stuurreactie bij paniek.
De rotatie van je stuur
Het aantal graden dat een racestuur kan draaien schommelt tussen de 180 en – je leest het goed – 1080. De racesturen met een beperkte rotatie mogen dan weliswaar veel goedkoper zijn.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
De Ridders
In de vroege en late Middeleeuwen reed men in veel landen waarschijnlijk links omdat men toen te paard ging en vocht. Net als de Romeinse soldaten. De meeste mensen droegen hun zwaard links omdat men rechts was. Men vocht dus vooral met de rechterhand, zoals nu de meeste mensen met rechts schrijven.
Een broodje eten achter het stuur, zwaaien of een sigaret roken is niet verboden, mits je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Meer informatie over afdeiding in het verkeer vindt u op onze website.
De rotatie van een racestuur, hoeveel graden een stuurtje kan draaien, ligt tussen de 180 en 1080 graden. Hoe hoger de rotatie van een racestuur, hoe meer deze lijkt op een echte auto. Goedkopere stuurtjes zijn vaak kleiner en hebben een beperkte rotatie.
Drie stuurtjes per coureur mee naar raceweekend
Één stuurtje is het hoofdstuur, het tweede stuurtje is het back-up stuurtje. Het derde stuur word gebruikt om de nieuwe functies te testen die later in het seizoen gebruikt kunnen worden.
Hoe werkt het stuurhuis? Een stuurinrichting bestaat uit een tandheugel en rondsel, waarbij de rotatie van het rondsel de tandheugel naar rechts en naar links kan bewegen. Met andere woorden, de stuurinrichting zet de draaiing van het stuurwiel om in een zijdelingse beweging.
De afstand tussen je knieholte en de voorkant van de stoel hoort 5 tot 10 centimeter te zijn. Dat is ongeveer één vuist breed. Laat je bovenbeen op de zitting rusten en let erop dat de stand van je bovenbeen ten opzichte van de stoel niet verandert bij het intrappen van de pedalen. Stel de autorugleuning goed in.
Het stuur moet lager staan dan het zadel. Bij een beenlengte van 80 cm bedraagt de afstand ongeveer 6 cm, bij een beenlengte van 83 cm ongeveer 7 cm, bij een beenlengte van 87 cm ongeveer 8 cm en bij een beenlengte van 90 cm ongeveer 9 cm.
– Het stuur op kwart voor drie vasthouden vroeger was dit tien voor twee. – Zorgen dat je ellebogen licht gebogen zijn. – Zoveel mogelijk met twee handen sturen. Met 1 hand kun je minder snel reageren en van richting veranderen.
Hun Scandinavische buren reden op dat moment al rechts, en bovendien brachten grote autoconstructeurs al auto's op de Zweedse markt met het stuur aan de linkerkant. De dubbele dode hoek zorgde voor meer ongevallen, die rechts rijden op zou lossen. Toch viel de beslissing niet zonder slag of stoot.
Bovendien was het verdedigen met een zwaard minder van belang. Om die reden werd het rechts rijden ingevoerd door Napoleon. Vervolgens heeft hij een groot deel van Europa veroverd, en daarbij de rijzijde aangepast naar rechts voor alle veroverde gebieden. Zo is ook in Nederland in die tijd het rechts rijden ingevoerd.
De spoorwegen werden ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar men links reed. Voor het ontwikkelen van de spoorwegen in genoemde landen op het Europese vasteland, werden Britse ingenieurs aangetrokken omdat zij de kennis in huis hadden. Zij lieten de treinen op de sporen die ze aanlegden, uit gewoonte, links rijden.
Wanneer uw auto zwaar stuurt kan het zijn dat er een lekkage in de leidingen is ontstaan en er stuurbekrachtiging olie lekt. In de ergste scenario is de stuurbekrachtigingspomp kapot.
Afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden: een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo'n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig (€ 160). Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200.
Brandt er een lampje met een rood stuur met een uitroepteken ernaast? Dan is er een probleem met de stuurbekrachtiging en moet je zo snel mogelijk actie ondernemen! Alleen nog hele oude auto's rijden rond zonder stuurbekrachtiging. Tegenwoordig kun je elke auto met één vinger besturen als je wilt.