Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

Zo moet u voor uw verhuizing:
  1. Fiscale zaken regelen;
  2. Uw nieuwe adres doorgeven aan verschillende instanties;
  3. U officieel inschrijven bij uw nieuwe gemeente en bij onder andere een nieuwe dokter, tandarts;
  4. Nieuwe contracten afsluiten voor gas, water, licht, internet, televisie en telefonie;

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op studentverhuisservice.nl

Welke instanties informeren bij verhuizing?

De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amsterdam.nl

Wie moet ik verwittigen als ik verhuis?

Eerst naar het gemeentehuis

Jouw nieuwe gemeente brengt jouw oude gemeente op de hoogte van je verhuis. Zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist, ben je verplicht om je nieuw adres aan te geven. Om je adreswijziging door te geven, moet je jou identificeren met jouw persoonsgegevens en rijksregisternummer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op topcompare.be

Hoe snel moet je inschrijven gemeente?

U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Bij uw inschrijving moet u vaak verschillende documenten inleveren, bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte. Informeer bij de gemeente welke documenten u nodig heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nederlandwereldwijd.nl

Wat moet je regelen bij een huurhuis?

Verhuizen naar een huurhuis: Regelen van zaken
  • Gas, water en licht. ...
  • Inschrijven bij de gemeente. ...
  • Check je huurtoeslag. ...
  • Verzekeringen. ...
  • Adreswijzigingen doorgeven. ...
  • Televisie, internet en bellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op moveria.nl

Checklist voor verhuizen | Wat moet je regelen voor je gaat verhuizen? | Funda

29 gerelateerde vragen gevonden

Wat te doen bij verhuizing in dezelfde gemeente?

U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe voorkom je dubbele huur?

Verhuizing aan het begin van de maand

Door te verhuizen aan het begin van de maand, idealerwijs bijvoorbeeld de 1ste januari, is het mogelijk om dubbele huur te voorkomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op verhuizenkunjezelf.nl

Hoe lang mag je ergens wonen zonder in te schrijven?

Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Is de gemeente verplicht mij in te schrijven?

Inschrijven als u in Nederland komt wonen

U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat te doen voor de sleuteloverdracht?

Wat je direct moet regelen

Post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Verzekeringen zoals opstalverzekering en inboedelverzekering. Leverancier van gas, water en stroom. De provider van telefonie, televisie en internet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op watismijnhuiswaard.com

Hoelang heb je tijd om je adres te veranderen?

Doe je aangifte van adreswijziging binnen de 8 dagen nadat je verhuisd bent. Je kunt je adreswijziging al vóór je verhuis melden, maar pas na je verhuis wordt de wijziging effectief doorgevoerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op stad.gent

Hoeveel kost een adreswijziging?

3 maanden - online aanvraag: € 27,20. 3 maanden - aanvraag via Postkantoor: € 30,00.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bpost.be

Wat te doen met elektriciteit bij verhuis?

Bij een verhuis moet je altijd de meterstanden van gas, water en elektriciteit noteren. Doe dit op de dag van de sleuteloverdracht, zowel in je nieuwe als in je oude huis. Aan de hand van de meterstanden maken de leveranciers een eindafrekening op. Deze krijg je uiterlijk twee maanden na de verhuisdag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgaverhuizen.be

Hoe snel geeft gemeente verhuizing door aan Belastingdienst?

En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Wat gebeurt er als je je niet inschrijft bij de gemeente?

De gevolgen van een verkeerde inschrijving zijn bijvoorbeeld: U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amsterdam.nl

Welke datum verhuizing doorgeven?

Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Kan je op twee adressen ingeschreven staan?

U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtswinkel.nl

Is postadres strafbaar?

In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amsterdam.nl

Wat is het verschil tussen een postadres en een Inschrijfadres?

Het inschrijfadres is het adres waar je woont. Het postadres is adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Iemand die jouw adres als inschrijfadres gebruikt, woont voor de gemeente dus bij jou.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op startpagina.nl

Kun je werken zonder adres?

Mensen die niet staan ingeschreven bij een gemeente, kunnen geen adres doorgeven aan hun werkgever waardoor zij bijvoorbeeld geen arbeidscontract kunnen krijgen. Ook kunnen zij geen zorgverzekering afsluiten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op divosa.nl

Hoe lang mag er iemand bij je logeren?

U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op woonbond.nl

Heeft postadres invloed op toeslagen?

Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgverzekeringslijn.nl

Hoe lang duurt verwerking verhuizing Belastingdienst?

Dat is meestal 1 tot 5 werkdagen nadat de gemeente uw verhuizing heeft verwerkt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe aantonen dubbele lasten?

Zoek even op wat uw bruto hypotheeklasten zijn en vermenigvuldig dat met 12 maanden. Het totaalbedrag keer 65% moet u aan spaargeld kunnen aantonen aan de hypotheekverstrekker.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lexwonen.nl

Hoe moet je een huurcontract opzeggen?

Schriftelijk opzeggen

Volgens de wet moet u een huurcontract opzeggen via een aangetekende brief. U krijgt dan bewijs dat de brief is verstuurd en ontvangen. U kunt onze voorbeeldbrief huur opzeggen gebruiken. U hoeft geen reden te noemen voor het opzeggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Populaire vragen