De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Eerst naar het gemeentehuis
Jouw nieuwe gemeente brengt jouw oude gemeente op de hoogte van je verhuis. Zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist, ben je verplicht om je nieuw adres aan te geven. Om je adreswijziging door te geven, moet je jou identificeren met jouw persoonsgegevens en rijksregisternummer.
U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Bij uw inschrijving moet u vaak verschillende documenten inleveren, bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte. Informeer bij de gemeente welke documenten u nodig heeft.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Verhuizing aan het begin van de maand
Door te verhuizen aan het begin van de maand, idealerwijs bijvoorbeeld de 1ste januari, is het mogelijk om dubbele huur te voorkomen.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Wat je direct moet regelen
Post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Verzekeringen zoals opstalverzekering en inboedelverzekering. Leverancier van gas, water en stroom. De provider van telefonie, televisie en internet.
Doe je aangifte van adreswijziging binnen de 8 dagen nadat je verhuisd bent. Je kunt je adreswijziging al vóór je verhuis melden, maar pas na je verhuis wordt de wijziging effectief doorgevoerd.
3 maanden - online aanvraag: € 27,20. 3 maanden - aanvraag via Postkantoor: € 30,00.
Bij een verhuis moet je altijd de meterstanden van gas, water en elektriciteit noteren. Doe dit op de dag van de sleuteloverdracht, zowel in je nieuwe als in je oude huis. Aan de hand van de meterstanden maken de leveranciers een eindafrekening op. Deze krijg je uiterlijk twee maanden na de verhuisdag.
En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.
De gevolgen van een verkeerde inschrijving zijn bijvoorbeeld: U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen.
Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
Het inschrijfadres is het adres waar je woont. Het postadres is adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Iemand die jouw adres als inschrijfadres gebruikt, woont voor de gemeente dus bij jou.
Mensen die niet staan ingeschreven bij een gemeente, kunnen geen adres doorgeven aan hun werkgever waardoor zij bijvoorbeeld geen arbeidscontract kunnen krijgen. Ook kunnen zij geen zorgverzekering afsluiten.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.
Dat is meestal 1 tot 5 werkdagen nadat de gemeente uw verhuizing heeft verwerkt.
Zoek even op wat uw bruto hypotheeklasten zijn en vermenigvuldig dat met 12 maanden. Het totaalbedrag keer 65% moet u aan spaargeld kunnen aantonen aan de hypotheekverstrekker.
Schriftelijk opzeggen
Volgens de wet moet u een huurcontract opzeggen via een aangetekende brief. U krijgt dan bewijs dat de brief is verstuurd en ontvangen. U kunt onze voorbeeldbrief huur opzeggen gebruiken. U hoeft geen reden te noemen voor het opzeggen.