Rond één jaar spreken kinderen het eerste woordje, bijvoorbeeld mama, papa of bal.Al snel spreekt je kind 'één-woord-zinnen'; met één woord bedoelen ze dan een hele zin. 'Ete' betekent meestal: 'Ik wil eten,' of 'Ik wil niet eten. '
Tussen de leeftijd van 1 en 2 jaar leren kinderen elke dag nieuwe woorden. Tegen de tijd dat ze 2 jaar oud zijn, kunnen ze tot 50 woorden begrijpen. Deze woorden zijn meestal eenvoudige zelfstandige naamwoorden zoals mama, papa, eten, drinken, enz.
Taal en spraak bij kinderen van 12 tot 18 maanden
Vanaf deze leeftijd begrijpen kinderen zinnetjes met twee woorden.
De meeste baby's tussen de 7 en 12 maanden benoemen hun ouders als “mama” of “dada”. De eerste woordjes (anders dan mama of dada) leren de meeste baby's rond 19 maanden. Tegen de tijd dat je kleintje 2 jaar is, praat hij of zij in zinnen van 2 tot 4 woorden.
'Laat beginnen praten' kan dus verschillende oorzaken hebben. Vaak is er niets aan de hand en gaat het gewoon om een kind dat wat meer tijd nodig heeft. Maar het kan ook een eerste signaal zijn van een bredere ontwikkelingsproblematiek. Om die reden is vroegtijdige erkenning van taalproblemen heel belangrijk.
Ergens tussen de 18 en 24 maanden zal ze haar eigen naam leren zeggen – voornaamwoorden volgen later pas. Hier kun je meer lezen over voornaamwoorden gebruiken.
1,5 jaar: je kind kent ten minste vijf woordjes, bijvoorbeeld 'mama', 'papa' of 'eten'. 2 jaar: je kind spreekt in zinnen van twee woordjes, bijvoorbeeld 'koek hebben' of 'oma toe'. 3 jaar: je kind kan zinnetjes van drie tot vijf woorden spreken, al kloppen ze grammaticaal vaak nog niet.
Niet of nauwelijks spreken
Elk kind ontwikkelt zich in z'n eigen tempo. Het kan echter zijn dat er een oorzaak is waarom het leren spreken moeizaam gaat. Mogelijke redenen kunnen zijn: een gehoorprobleem, een oorontsteking, een ontwikkelingsstoornis (bijvoorbeeld autisme) of een te klein aanbod van taal.
Je kleine kan op deze leeftijd al ongeveer 1.000 woorden zeggen, en hij begrijpt er 1.250. Onder die woorden zijn ook abstracte begrippen, zoals gevoelens en bijvoeglijk naamwoorden. Daarnaast krijgt je peuter meer begrip van grammaticale regels.
Rond de leeftijd van 1 jaar komen de eerste woordjes. Niet perfect, maar wel te begrijpen. Het eerste woordje van je baby is iets dat hij of zij waardevol vindt: choco, pop, papa, mama, auto, poes,…
Dat kinderen vaak eerder 'papa' dan 'mama' kunnen zeggen, is namelijk makkelijk te verklaren. Het woordje 'papa' heeft - in de meeste talen - namelijk gemakkelijkere klanken en is daarom eenvoudiger uit te spreken voor een baby.
In principe mag je je kind noemen zoals je wilt, op twee uitzonderingen na: namen die ongepast zijn en het gebruik van een achternaam als voornaam. Sommige namen zijn echter gebruikelijk als voornaam én achternaam en in dat geval mag het wel. Denk bijvoorbeeld aan Bloem, Karel of Achmed.
Meestal leren kinderen taal vanuit twee richtingen: vanuit hun aangeboren taalvermogen en vanuit de mensen om hen heen die taal aanbieden en voordoen. In principe is er geen sprake van taalles of lijsten met taaldoelen, het gaat vanzelf. Daarom wordt dit proces vaak taalverwerving genoemd.
Er is (te) weinig taalaanbod. Kinderen ontwikkelen taal doordat ze het veel in hun omgeving horen. Er wordt tegen hen gepraat en ze horen hoe anderen tegen elkaar praten. Wanneer je kind niet of minder wordt gestimuleerd om taal te gebruiken, zowel direct als indirect, dan kan hij een taalachterstand oplopen.
Kinderen met autisme hebben problemen met het communiceren met andere mensen. Sommige kinderen praten helemaal niet.Andere kinderen gaan wel praten, maar doen dit pas op een latere leeftijd dan gebruikelijk. Kinderen met autisme hebben vaak een monotone stem, er zit weinig variatie in toonhoogte en spreeksnelheid.
Deze twee neurobiologische stoornissen hebben veelal dezelfde symptomen en komen vaak comorbide voor. Ondanks vele overeenkomsten (zie verder), zijn er duidelijke verschillen tussen beide stoornissen. Kinderen met een TOS laten bijvoorbeeld nooit repeterend of compulsief gedrag zien, terwijl dit kenmerkend is voor ASS.
De meeste kinderen gaan tussen de 1 en 1,5 jaar 'papa' en 'mama' zeggen. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat een kind een taalontwikkelingsstoornis heeft. "Het is dan belangrijk om aan de bel te trekken bij een consultatiebureau of een logopedist", aldus Amber Bech, logopedist bij Auris in Goes.
Het zingen van liedjes en versjes stimuleert de taalontwikkeling. Het sluit bovendien goed aan bij de beleving van je kind, en je kind vindt het leuk dit samen met jou te doen. Van voorlezen leren kinderen vooral als ze zelf actief meedoen.
Je kunt met baby's communiceren door bij alles wat je doet ook uit te leggen wat je doet. Vertel aan iets oudere kinderen dat je ziet en waardeert wat ze aan het doen zijn! Benoem wat je ziet en wat je opvalt. Let daarbij vooral op dat je het gedrag waardeert!