De O als eerste letter is voor opleggers. De M is voor motorfietsen. De V is voor lichte bedrijfsauto's. En de W is voor aanhangwagens.
1 Kentekens moeten zijn aangebracht op kentekenplaten in zwarte, onuitwisbare tekens op retroreflecterende achtergrond, volgens de modellen 27.1A tot en met 27.2H, 27.10A tot en met 27.26E, 30.1A tot en met 30.2D en 30.5 tot en met 30.16 van de bijlage.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
€23,76 incl B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd. Luxe platen hebben opgelegde plastic letters.
Een wit kentekenplaat koop je bij een door het RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Bekijk hier voor een lijst met alle kentekenplaatfabrikanten in Nederland. Het aanvragen van een witte kentekenplaat kost slechts een paar tientjes. De prijs voor een witte kentekenplaat ligt tussen de €10 en € 15.
Een nieuwe kentekenplaat is alleen verkrijgbaar bij een door de RDW erkende leverancier van kentekenplaten. Je bent verplicht om 2 nieuwe kentekenplaten aan te schaffen. Ook als je er maar 1 kwijt bent.
Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Het gebruik van een Groene Plaat is alleen toegestaan voor voertuigen die tot de handelsvoorraad behoren of voor voortuigen die worden gemaakt of bewerkt.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
In de meeste gevallen is de landcode standaard aanwezig op je kentekenplaat. Is dit niet het geval dan dient u een NL-sticker aan te brengen. Kijk dus eerst goed op uw kentekenplaat of deze aanduiding wel of niet aanwezig is. De NL-sticker op je auto is dus alleen verplicht wanneer u een witte kentekenplaat hebt.
AA-kentekenplaat
Deze kentekens staan op naam van het Koninklijk Staldepartement en zijn voor leden van het Koninklijk Huis en enkele functionarissen van het Koninklijk Staldepartement.
Een H-kenteken wordt afgegeven voor historische voertuigen die in Duitsland geregistreerd staan. U komt als Nederlands ingezetene daar helemaal niet voor in aanmerkingen. Vanaf een leeftijd van 30 jaar wordt in Duitsland zo'n kenteken afgegeven en ook met de H op de kentekenplaat als zodanig te herkennen.
Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan, bijvoorbeeld na verlies of diefstal, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1).
Het voornaamste verschil zit hem in de maximumsnelheid van de brommer. Een brommer met een blauw kenteken heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, en een brommer met een geel kenteken kan 45 kilometer per uur.
Met een blauw kenteken mag je maximaal 25 km/u en moet je altijd op een fietspad rijden, als die er is.
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur; het maximale motorvermogen is 4 kW; de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken; het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie 'BN' of 'GN', gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
Wanneer je rijdt zonder kentekenplaat riskeer je een boete van 140 euro. Ook wanneer een kentekenplaat beschadigd is, of slecht leesbaar moet je deze laten vervangen. Ook wanneer je slechts één kentekenplaat mist (voor of achter) mag je de weg niet op.
Een nieuwe kentekenplaat vraag je aan bij een door het RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Voor de aanvraag heb je een geldig legitimatiebewijs en de kentekencard nodig. De kosten van nieuwe kentekenplaten liggen gemiddeld tussen de 25 en 45 euro.
Voertuiggegevens online bekijken
Gegevens van een voertuig bekijkt u in het kentekenregister op de website van de RDW. Daar ziet u of het voertuig als gestolen staat geregistreerd. Maar bijvoorbeeld ook wat de vervaldatum is voor de apk.