1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Dan hanteert de RDW de volgende basisregel voor personenauto's met elektrische ontsteking en een gewicht van maximaal 3.500 kilo: bij de monding van het uitlaatsysteem mag de auto geen hoger geluidsniveau produceren dan 95 dB(A) bij 3.500 toeren per minuut.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo'n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Typegoedkeuring. De uitlaat van motoren moet een typegoedkeuring uitlaatsystemen hebben. Met deze typegoedkeuring voldoen ze aan de wettelijke norm voor geluid. Op het VIN-plaatje dat op het frame van je motor is bevestigd kun je meer informatie vinden.
Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
De APK-keuring van je uitlaatgeluid
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten.
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Cat-back systemen zijn uitlaatsystemen vanaf de katalysator tot en met de einddemper. Al deze cat-back systemen zorgen voor een betere doorstroom en afvoer van de uitlaatgassen.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
Rij even lang bij je favoriete tuner voor 'pops & bangs', ook wel 'crackle & pop' genoemd. Of in simpel Nederlands: je uitlaat laten ploffen of knallen. Even een overweging voordat je tijdens de jaarwisseling een uur lang gaat revven: de boete voor onnodig geluid maken met een auto is 400 euro in 2021 en 250 in 2022.
Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert. Let er wel op dat de paardenkracht niet enorm kan toenemen bij een aanpassing van het uitlaatsysteem.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
APK Regels: volgens de apk regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn en dat blijft hij 100 % als u kiest voor een bypass kleppen systeem of voor bijvoorbeeld een einddemper met klep. Dit omdat enkel bij een cut out de uitlaatgassen vroegtijdig de uitlaat kunnen ontsnappen.
Het zwarte AKRAPOVIC SlipOn uitlaatsysteem wordt geleverd met katalysator en heeft de huidige Euro5 EC/ECE typegoedkeuring en mag dus legaal in het wegverkeer rijden.
Dan hanteert de RDW de volgende basisregel voor personenauto's met elektrische ontsteking en een gewicht van maximaal 3.500 kilo: bij de monding van het uitlaatsysteem mag de auto geen hoger geluidsniveau produceren dan 95 db(A) bij 3.500 toeren per minuut.
In mei 2010 hebben de KNMV en de MON een convenant gesloten waarin werd afgesproken dat met ingang van 1 januari 2011 de maximaal toegestane geluidsproductie in de MotoCross met 6 dB(A) zou worden verlaagd. Vanaf 1 januari 2011 is de maximale toegestane geluidsproductie in de MotoCross 94 dB(A).
Sport Katalysator en APK keuring
Een universele sportkatalysator kan door de apk komen, mits de auto voorzien is van aangepaste software of in sommige gevallen voorzien is van een lambda spacer. Want bij de apk wordt dus gecontroleerd op de aanwezigheid van een (sport)katalysator en of hij goed werkt.
Boete voor te hard geluid
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
Een bypass uitlaat laten plaatsen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen om de autodemper heen geleidt zullen worden. Dit zorgt ervoor dat het geluid uit de uitlaat dieper en harder eruit komt. Bij het plaatsen van een bypass zal er een stuk RVS buis om uw uitlaat dempers heen gemonteerd worden.
Meet met een schuifmaat de binnendiameter van de uitlaat op (in millimeters). Check tevens of de lengte van de DB-killer past in de uitlaat. Daarnaast is het belangrijk vast te stellen of er vanaf de buitenzijde van de uitlaat een gaatje geboord kan worden zodat de DB-killer vastgezet kan worden met een boutje.