De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente en moet voorkomen dat er overlast ontstaat, door bijvoorbeeld ordeverstoringen te bestrijden. De burgemeester mag openbare bijeenkomsten verbieden als er geen garantie voor de veiligheid is.
Verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid
Denk hierbij aan: het voorkomen van overlast en ordeverstoringen bestrijden. het verbieden van openbare bijeenkomsten als er geen garantie voor de veiligheid is. De burgemeester heeft daartoe het gezag over de politie en de brandweer.
Op grond van zowel formeel-wettelijke bepalingen als APV-voorschriften kan de burgemeester tegenwoordig ingrijpende beslissingen nemen zoals de uithuisplaatsing van plegers van huiselijk geweld en sluiting van woningen, winkels, garages en andere locaties bij overtreding van de Opiumwet of (andere) verstoringen van de ...
Het derde lid van artikel 172 Gemeentewet verschaft de burgemeester de zogenoemde 'lichte bevelsbevoegdheid'. De burgemeester is bevoegd bij (dreigende) verstoring van de openbare orde alle bevelen te geven die hij noodzakelijk acht voor de handhaving van de openbare orde.
Een burgemeester is een door de Kroon benoemde gemeentebestuurder, die lid en voorzitter is van het College van burgemeester en wethouders in een gemeente . De burgemeester heeft een belangrijke rol bij de beleidsvorming in een gemeente en heeft daarnaast speciale verantwoordelijkheid voor de openbare orde.
Als je kijkt naar een gemeente met een gemiddelde grootte (24.001 – 40.000 inwoners) komt dat voor de burgemeester neer op een salaris van € 8.560,55 bruto per maand, zeker niet verkeerd. Bij grotere gemeentes met een inwonersaantal vanaf de 60.000 loopt dit bedrag al op naar € 10.062,61.
De burgemeester kan zelf onderwerpen voorstellen en in het college bespreken. De gemeenteraad controleert het college van B&W. De burgemeester kan als lid van het college van B&W ook speciale taken hebben. Zo kan de burgemeester zich bijvoorbeeld bezighouden met personeel en organisatie, financiën en economische zaken.
Het gezag over de politie ligt bij de burgemeester en bij de officier van justitie. Dit betekent dat zij de beslissingsbevoegdheid hebben over de inzet en het optreden van de politie. De burgemeester voert gezag over de politie voor wat betreft de handhaving van de openbare orde en de hulpverlening.
Benoeming en ontslag burgemeester
De burgemeester wordt op grond van de Gemeentewet na de aanbeveling door de gemeenteraad benoemd door de Kroon (bij Koninklijk besluit) en kan ook worden ontslagen bij koninklijk besluit.
De burgemeester ontvangt, ten laste van de gemeente, een salaris, bezoldiging genoemd. Deze bezoldiging is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente.
Gezicht van de gemeente
Veel mensen denken dat burgemeester 'de baas' is van de gemeente. Dat is niet zo. Dat is de gemeenteraad. Net als de wethouders, legt de burgemeester verantwoording af over de dingen die hij doet aan de gemeenteraad.
Oplegging van boeten
Er zijn strafrechtelijke en bestuurlijke boeten. Een burgemeester is niet bevoegd strafrechtelijke boeten op te leggen.
Zo is bijvoorbeeld de Gemeente een in de wet genoemd rechtspersoon. Haar organen zijn in de Gemeentewet omschreven: de Gemeenteraad, de Burgemeester en het College van burgemeester en wethouders]. Deze organen zijn dus bestuursorganen van de Gemeente.
Politieke ambtsdragers zijn de mensen die het land, de provincies, waterschappen en gemeenten besturen. Denk aan ministers, burgemeesters, wethouders en gedeputeerden van provincies. Politieke ambtsdragers zijn geen 'gewone' werknemers of ambtenaren.
Een gemeenteraad is het gekozen vertegenwoordigende lichaam in de gemeente en daarvan tevens het hoogste bestuurlijke orgaan. De raad stelt het beleid van de gemeente vast en controleert het dagelijks bestuur: het college van burgemeester en wethouders .
De driehoek bestaat uit de burgemeester, de officier van justitie en politiechef of teamchef van politie van het team waar de gemeente onder valt. Hoewel het niet in de wet is opgenomen, is de burgemeester meestal de voorzitter van het driehoeksoverleg.
Een burgemeester kan op eigen verzoek zijn of haar ontslag indienen, bijvoorbeeld omdat hij of zij een andere baan heeft gevonden. Het kan ook zijn dat burgemeester en gemeenteraad gezamenlijk tot de conclusie komen dat het beter is dat partijen uit elkaar gaan.
Nederlandse burgemeesters dragen (in bepaalde omstandigheden) een ambtsketen en worden benoemd voor een ambtsperiode van zes jaar. Na afloop van die termijn van zes jaar zijn zij telkens weer voor zes jaar herbenoembaar. Burgemeesters in Nederland naar politieke overtuiging.
Een bestuursorgaan kan de beslissingsbevoegdheid voor omgevingsvergunningen delegeren aan een ander bestuursorgaan. De delegatie kan zowel gelden voor een besluit op een aanvraag als voor een ambtshalve wijziging.
Burgemeesters moeten wonen in de gemeente waar zij zijn benoemd. Omdat verhuizen niet altijd gelijk mogelijk is, kan de gemeenteraad een ontheffing van de verhuisplicht geven van maximaal één jaar.
Dat woord zit ook in het huidige burgemeester. In de loop van de tijd kwam er in de uitspraak een e na burg, die later ook in de geschreven vorm terechtkwam. De associatie met burgers, zoals in borgermeyster, is natuurlijk helemaal niet gek. Denk ook aan burgervader en burgermoeder, bekende bijnamen voor burgemeesters.
Iedere Nederlander kan solliciteren op het burgemeestersambt. Maar hoe verloopt het sollicitatie- en selectieproces? Wat moet je in huis hebben om burgemeester te kunnen worden.
Een opleiding die redelijk aansluit bij het beroep Burgemeester zijn de universitaire opeidingen Bestuurskunde of Politicologie.
Als burgemeester draag je maandelijks 7,5% van je brutowedde af aan de 'pensioenkas' van de gemeente. Dit garandeert nog geen recht op een pensioen op basis van je mandaat (de bijdragen zijn m.a.w. 'gesolidariseerd').