Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Wie het culturele kapitaal in handen heeft, heeft de macht. Zij bepalen wat goed en fout is. “Aanleg en begaafdheid zijn ook het product van een investering in tijd en in cultureel kapitaal.”12 Investeringen gaan dus niet alleen om geld maar ook om geestelijke ontwikkeling.
Kitsch is namaakkunst, zonder een eigen idee. Het is meestal weinig waard. Wordt een idee veel nagedaan, dan wordt het een cliché. Het bijzondere is er dan af.
Voor individuen heeft het maken van kunst ook een voordeel. Mensen hebben een aangeboren bewondering voor iets wat knap gemaakt is. Schoonheid in kunst kan gezien worden als een indicatie van gezondheid, kracht en doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Daarmee is de kunstenaar zelf dus aantrekkelijker als partner.
Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen. Een leukere en betere samenleving. Kunst en cultuur zijn daarmee van grote toegevoegde waarde voor de samenleving.
De term ''kunst''
In zijn oorsprong sprak men alleen van schilderijen. Onder kunst wordt inmiddels ook verstaan beeldhouwkunst, architectuur en bouwvormen, diverse kunsten en ambachten, theater, dans en film. Muziek en poëzie behoren ook tot de verschillende soorten kunst.
Kunst is het maken van iets bijzonders. Iets moois, iets leuks, iets aangenaams, iets interessants om naar te kijken, te luisteren of te lezen. Iets wat je in een kamer zou zetten of aan de muur zou hangen. Of natuurlijk iets wat niet tastbaar is.
Kunst algemeen behandelt de algemene theorie (cultuurgeschiedenis) van Beeldende kunst en vormgeving, Dans, Film, Muziek en Drama/Theater.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.
kunst (zn) : behendigheid, kunststuk, toer. kunst (zn) : kunstwerk, kunstuiting.
Moderne kunst is de term die algemeen gebruikt wordt voor de avant-gardistische artistieke uitingen vanaf het begin van de 20e eeuw tot ongeveer de jaren 60. Belangrijke stromingen in de Moderne Tijd waren kubisme, futurisme, dadaïsme en surrealisme.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
In het leergebied Kunst & Cultuur staat de ontwikkeling van het artistiek-creatief vermogen van de leerling centraal. Leerlingen leren kunst maken, kunst meemaken en betekenis geven aan wat zij maken en meemaken. Ze leren hun verbeeldingskracht gebruiken om artistiek werk te (re)produceren.
De oudste vormen van kunst dateren al van ver voor Christus. Recente vondsten in Noord-Afrika waar een botfragment van een woudolifant is gegraveerd met lijntjes zijn waarschijnlijk al van circa 400.000 jaar geleden. Of we dit echt als kunst kunnen zien, hier zijn de meningen over verdeeld.
Praten over kunst zet aan tot vragen stellen, inleven en verbeelding. Het laat kinderen verschillen herkennen en nadenken over esthetische keuzes. Het kijken, bevragen en praten over kunst verrijkt de communicatievaardigheid van kinderen.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
'Wat heb je nou aan kunst? ' is speciaal ontwikkeld om leerlingen uit de bovenbouw voorlichting te geven over de functie van kunst en hen te enthousiasmeren voor het vak CKV. In deze theatervoorstelling komen leerlingen uiteenlopende personages tegen die allemaal een andere verhouding hebben tot kunst.
Architectuur is de kunst en wetenschap van het ontwerpen van de gebouwde omgeving; inclusief steden, gebouwen, woningen, interieurs, landschappen, meubelen of objecten.
Het belangrijkste bij de waardebepaling van kunst is, dat er een geloof gegenereerd wordt in dat jouw kunst waardevol is, zegt Velthuis. “De waarde neemt toe als mensen met aanzien in de kunstwereld, zoals kunstcritici, curatoren en museumdirecteuren positief zijn over je werk.”
- Het moet origineel zijn. Kunstenaars hebben een eigen stijl. - Er is techniek voor nodig om kunst te maken. Als je iets wilt uitbeelden heb je de juiste techniek (en materialen) nodig om dat te laten lukken.
In kunst ontmoeten we schoonheid en het goede – en krijgen zin in leven. 'Kunst is cruciaal: ze spoort aan tot fantasie en reflectie, ze biedt denkmodellen voor de toekomst en graaft diep in waardevolle herinneringen. Kunst stelt ons lastige vragen. '