Wat betekent teamplayer? 'Iemand die goed is in samenwerken binnen een groep van mensen': teamplayer betekenis. Hij of zij herkent dat een groep sterker is dan een individu en doet er alles aan om samen met het team de doelstellingen van het bedrijf of de afdeling te halen.
Ze brengen unieke kwaliteiten mee, zoals toewijding, flexibiliteit, betrokkenheid, betrouwbaarheid, actief luisteren, goede communicatie en een positieve houding . Deze kwaliteiten moedigen samenwerking, verantwoording en aanpassingsvermogen aan, waardoor de reis van uw team naar zijn doelen soepeler en efficiënter verloopt.
Een teamspeler is iemand die effectief en harmonieus kan samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Teamspelers zijn vaak betrouwbaar, ondersteunend en bereid om verantwoordelijkheid te delen.
Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.
mensen binnen het team kunnen gemakkelijk tegen je aan praten. Je gaat goed om met informatie die je is toevertrouwd. Je kunt je goed inleven in de gevoelens van andere teamleden. Je hebt oog voor individuele en unieke kwaliteiten van ieder teamlid en je weet ook waar je dit kunt inzetten binnen jouw team.
Kernwaarden zijn diep verankerde persoonlijke overtuigingen die jouw beeld en je oordeel filteren over jezelf en over anderen. Kernwaarden worden ook gebruikt door organisaties of teams. Dan zijn het eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf of team voor staat.
Je bent bereid informatie met anderen te delen. Je wilt anderen helpen en ondersteunen en je vraagt hulp indien je zelf hulp nodig hebt. Je ziet dat je samen met anderen meer kunt bereiken dan alleen. Je begrijpt dat het teambelang boven jouw eigen belangen gaat.
Binnen een succesvol team vind je diversiteit. Ieder teamlid is uniek, met eigen talenten, ervaringen en kennis. Juist de diversiteit zorgt voor de beste teamprestaties, omdat iedereen een eigen talent inbrengt. Dit zorgt voor meer creativiteit, ook bij het oplossen van eventuele problemen.
Het draait om vertrouwen, respect en het delen van verantwoordelijkheid. Een team met goede teamspirit werkt niet alleen efficiënter, maar gaat ook beter om met uitdagingen en tegenslagen. Mensen voelen zich onderdeel van een groter geheel en ervaren minder stress, omdat ze weten dat ze op elkaar kunnen rekenen.
Voorbeelden van de competentie teamplayer
Je biedt ondersteuning voor de ideeën en voorstellen van anderen. Je drukt constructief onenigheid uit (bijv. door alternatieven voor te stellen die mogelijk acceptabel zijn voor de groep). Je biedt hulp aan teamgenoten wanneer ze die nodig hebben.
“ Een team is niet een willekeurig stel mensen met verschillende functies, maar een groep mensen met ieder een eigen rol die voor de andere teamleden duidelijk is. En daarbij hebben ze niet alleen maar hun professionele rol, maar brengt een iedere ook haar of zijn eigen energie, hun persoonlijke rol, mee.
Dit zijn punten waaraan je wilt en kunt werken door bijvoorbeeld een training of cursus te volgen, nieuwe gewoontes aan te leren of te vragen of je leidinggevende of een collega je op weg kan helpen. Soms komen ontwikkelpunten voort uit een beoordelingsgesprek met je leidinggevende.
In de zoektocht naar een zinvol en vervuld leven zijn er zes kernwaarden die fungeren als fundamenten voor de menselijke en intermenselijke ontwikkeling: Connectie, Compassie met anderen, Rechtvaardigheid, Zelfdiscipline, Innerlijke Rust en Jezelf in Staat Stellen tot Groei.
Teamwaarden zijn waarden die te maken hebben met de werkwijze, samenwerking en sfeer in een team. Team values zijn specifieker en praktischer dan bedrijfswaarden. Deze zijn breder en komen voort uit de missie en visie van de organisatie.
In elke groep bestaan regels die bepalen welk gedrag goed of fout, beleefd of onbeleefd, toegestaan of verboden, gewenst of ongewenst is. Ze geven aan welk gedrag in deze groep normaal of abnormaal gevonden wordt. Deze regels heten normen.
Goed teamwork begint met onderling vertrouwen.Alle leden van de OR; kennen elkaars kwaliteiten; kennen elkaars bezigheden in en om het OR-werk en durven zich kwetsbaar naar elkaar op te stellen. Ieder heeft immers hetzelfde doel voor ogen: een medezeggenschapsorgaan die van waarde is voor de organisatie.