Buitenspelen heeft een positief effect op het concentratievermogen en de leerprestaties van kinderen. Kinderen die vaak buitenspelen, hebben een betere hersenontwikkeling dan kinderen die dit niet doen.
Het is ook onmisbaar voor hun ontwikkeling. Zo bevordert buitenspelen de motorische, sociale en cognitieve vaardigheden. Tevens blijkt dat bewegen voor betere leerresultaten zorgt. Buitenruimte en -materialen lokken onder andere durf, uithoudings- en doorzettingsvermogen uit: kinderen klimmen, rennen en duikelen.
Buiten spelen is goed voor de gezondheid: door te klauteren, te hinkelen of touwtje te springen, bewegen kinderen met plezier. Ze kunnen zo hun energie kwijt en ze leren beter om ruimte, diepte, afstand en snelheid in te schatten.
Spelend leren
Het draagt bij aan hun ontwikkeling. Ze leren van het spel en van de andere kinderen met wie ze spelen. Al spelend leren ze bijvoorbeeld steeds beter tellen, onthouden en creatieve oplossingen bedenken. Daarnaast bewegen en praten kinderen tijdens het spelen meestal veel.
Spel laat kinderen ervaren, ontdekken en oefenen. Zo doen jonge kinderen kennis op en ontwikkelen ze vaardigheden. Echter: spel is niet hetzelfde als spelend leren. Spel is niet de enige manier om te leren; er zijn ook andere activiteiten, denk aan voorlezen, knutselen of instructiemomenten.
Spelen neemt een belangrijke rol in, in de persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Het heeft invloed op de ontwikkeling op het intellectuele vlak, het sociale vlak, het motorische vlak en ook het emotionele vlak. Het kind leert er door nadenken over dingen, leert vooruitdenken en plannen.
Door het buitenspelen leren kinderen hun creativiteit gebruiken en ontwikkelen ze hun fantasie. Kinderen die vaker buitenspelen hebben aantoonbaar minder kans op overgewicht, daar profiteren ze natuurlijk de rest van hun leven van!
Diverse onderzoeken hebben de afgelopen jaren aangetoond dat de natuur een gunstige invloed heeft op de totale ontwikkeling van kinderen. Natuur is goed voor hun zintuigen, motoriek, concentratie, denkvermogen en creativiteit.Maar denk ook aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
Een kind moet minimaal twee uur per dag buitenspelen volgens De Wereld Gezondheidszorg Organisatie. Het is belangrijk dat je kind in beweging blijft, de sensomotorische ontwikkeling van je kind wordt daardoor namelijk gestimuleerd. Zo kunnen ze hun spierkracht, evenwicht en uithoudingsvermogen ontwikkelen.
Door te spelen, leren kinderen sociale omgangsvormen, motorische vaardigheden en hoe ze problemen kunnen oplossen. Daarnaast bevordert spelen de ontwikkeling van emotionele capaciteiten en creativiteit.
Volgens het Oogfonds is zo'n twee uur per dag buitenspelen nodig om oogproblemen te voorkomen.
Hoeveel tijd per dag wordt geadviseerd om (buiten) te spelen
De Nederlandse beweegrichtlijnen geven aan dat kinderen tussen de 4 en 18 jaar oud geldt dat zij minstens 1 uur per dag matig intensieve lichamelijke activiteit zouden moeten hebben.
En laat ik juist 's zomers zo goed bezig zijn. Buitenspelen is namelijk heel belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van kinderen, zo blijkt uit onderzoek. Kinderen moeten elke dag minstens een uur buiten bewegen (volwassen gelukkig 'maar' 150 minuten per week!!).
Het ontstaan van de Buitenspeeldag
Vanuit het idee dat kinderen veilig en ongedwongen moeten kunnen buitenspelen is destijds in 1986 de Nationale Straatspeeldag georganiseerd. Nederland werd toen steeds meer volgebouwd met beton voor massale woningbouw waarmee de buitenspeelruimte voor het kind in het gedrang kwam.
Onderzoek wijst uit dat natuur de kans op stress en ziektes verkleint.Ook brengt een bezoek aan de natuur een vermindering van negatieve emoties zoals vermoeidheid, somberheid en boosheid. De natuur brengt ons mooie lessen die we kunnen leren.
Het is belangrijk om de sociale-emotionele ontwikkeling van je kleuter te stimuleren, omdat dit hen helpt om beter te weten wat ze voelen, zichzelf en anderen te begrijpen en zich te uiten. Vanaf een jaar of 4 kunnen kleuters aangeven of ze bijvoorbeeld boos of verdrietig zijn.
Natuur biedt rust, het ontspant en zorgt voor recreatiemogelijkheden. De soortenrijkdom van dieren en planten noemen we biodiversiteit. Planten, dieren, bodem, water en lucht vormen samen één geheel: het ecosysteem. Planten en dieren hebben hun eigen rol in het ecosysteem en vullen elkaar aan.
Conversation. Woordenboeken geven alleen 'buiten spelen'.
Vooral op onze omgang met stress heeft de buitenlucht een positieve werking. Onderzoek wijst uit dat je hartslag, bloeddruk en spierspanning al binnen drie minuten dalen in een natuurrijke omgeving. Wil je je stress reduceren of wil je helemaal tot rust komen, zorg dan voor wat extra tijd in de buitenlucht!
De buitenlucht is goed voor je baby.
Net zoals ze aangepaste voeding nodig hebben, verlangen baby's ook naar frisse lucht. Zelfs in deze coronatijden is het dus aangewezen om dagelijks met je oogappel op wandel te gaan.
Spelenderwijs leren is een methode die vooral voor jonge kinderen veel ingezet wordt. Juist leerlingen in groep 1 en 2 zijn gebaat bij deze vorm van ontdekken, imiteren en oefenen om vaardigheden te ontwikkelen. Zo is spelend leren en ontdekken effectief voor de emotionele, sociale en intellectuele ontwikkeling.
Spelen is heel belangrijk voor de algemene ontwikkeling van een kind. Spelenderwijs wordt het handiger en leert het over zichzelf, anderen en de wereld rondom zich. Een kind speelt voor het plezier. En wat is er leuker voor kinderen dan actief bezig zijn en veel te bewegen !
Kinderen kunnen hun behoeftes, motorische handelingen, verbeeldingskracht en cognitieve capaciteiten kwijt in spel. Samen voorlezen bevordert spel de taalontwikkeling. Een belangrijke functie van spel is het leren omgaan met angst. Kinderen kunnen situaties in een veilige situatie naspelen en ermee experimenteren.