Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Hij gaat meer sociaal gedrag vertonen en begint socialer over de wereld om hem heen na te denken. Daarnaast leert je peuter om beter met anderen om te gaan en weet hij zijn eigen emoties, en die van anderen, steeds beter te herkennen en verwoorden.
Het leren, onthouden, het oplossen van problemen en intelligentie vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling. ... Een belangrijke theorie over de ontwikkeling van leren en denken is de theorie van Piaget. Volgens deze theorie is de cognitieve ontwikkeling afhankelijk van de interactie met de omgeving.
Een peuter wordt in deze periode vaardiger op het gebied van grove motoriek, en leert lopen, hardlopen en klimmen. Ook zijn fijne motoriek verbetert, en het kind leert zich aankleden, omgaan met speelgoed en het vasthouden van kleurpotloden.
Een tweejarig kind zegt minimaal vijf tot tien woordjes. Eén enkel woord kan verschillende betekenissen hebben (één-woordzinnen). Bijvoorbeeld: een kind zegt ete.
Ergens tussen de 18 en 24 maanden zal ze haar eigen naam leren zeggen – voornaamwoorden volgen later pas. Hier kun je meer lezen over voornaamwoorden gebruiken.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Vanaf ongeveer 2,5 jaar gaan kinderen zinnen van drie woorden begrijpen. Ze gebruiken dan ook zelfbedachte combinaties van een paar woorden, bijvoorbeeld 'Kijk, poes!' als het huisdier voorbij loopt. Vanaf ongeveer 3 jaar gebruiken kinderen zinnen van drie tot vier woorden: 'Mama wil soep?'
Je kind kan mensen uit haar leven nadoen (jou, bijvoorbeeld ð) en complexere scènes gaan uitbeelden. Ze kunnen objecten gaan gebruiken die niets te maken hebben met wat ze daadwerkelijk zijn, zoals een stok voor een telefoon.
Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. De sociaal-emotionele ontwikkeling is te splitsen in de sociale en de emotionele ontwikkeling.
Dit kan en doet je kind: 3 – 4 jaar
Hij onthoudt wat hij eerder van een soortgelijke situatie heeft geleerd. Je peuter kan een poppetje tekenen en dat gaat steeds meer op een echt mens lijken. De puzzels die je peuter maakt zijn steeds ingewikkelder en hij kan spelletjes als memory en domino spelen.
Jouw baby ontwikkelt zich in het eerste levensjaar op verschillende ontwikkelingsgebieden ontzettend snel. De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn: de lichamelijke-, motorische– en cognitieve ontwikkeling.
Het zelfbesef is in ontwikkeling. Een kind gaat steeds meer merken dat ze zelf dingen kan doen. Waardoor het ook steeds meer een eigen wil ontwikkelt, wat zich soms uit in driftbuien. Driftbuien ontstaan omdat het kind nog niet goed kan verwoorden wat het wil en hoe het zich voelt.
Een kind geniet.
Het kind glundert, babbelt spontaan, zingt, glimlacht, schatert, ... Voelt een kind zich goed, dan geeft het een ontspannen indruk. Het voelt zich in geen enkel opzicht bedreigd. Het gezicht is open en de spieren zijn niet gespannen.
Peuters willen de wereld ontdekken en gaan meer en meer hun grenzen verkennen. Ze willen steeds meer zelf doen en van alles uitproberen. Je kind heeft behoefte aan meer onafhankelijkheid en wil zo veel mogelijk zelf bepalen, zelf dingen kiezen en dingen zelf gaan doen.
'Laat beginnen praten' kan dus verschillende oorzaken hebben. Vaak is er niets aan de hand en gaat het gewoon om een kind dat wat meer tijd nodig heeft. Maar het kan ook een eerste signaal zijn van een bredere ontwikkelingsproblematiek. Om die reden is vroegtijdige erkenning van taalproblemen heel belangrijk.
Peuter heeft een eigen wil
Dan gaat hij zich afvragen welke positie hij in die wereld heeft. Dit is de start van de sociale ontwikkeling. 'Langzamerhand merkt de peuter dat hij een eigen mening en gedachten heeft. Door 'nee' te zeggen, laat het kind dit ook blijken aan de mensen om hem heen.
De ontwikkeling verloopt in sprongen, en gaat niet op alle gebieden tegelijk even snel vooruit. Loopt een kind ver voor op leeftijdsgenootjes kun je spreken van een ontwikkelingsvoorsprong. Een kind kan voorlopen op het gebied van taal maar achterlopen op motorisch gebied.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, hebben creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.
Geen manipulatie totdat je baby minstens 18 maanden oud is!
Laat het voor eens en voor altijd worden gezegd: de hersenen van peuters zijn niet genoeg ontwikkeld om te manipuleren, tenminste voor de eerste 18 maanden.
Een kind kan op iedereen verliefd worden en veel mensen speciaal vinden, ongeacht bijvoorbeeld leeftijd of geslacht van de ander. In de fase dat ze voor het eerst verliefd worden, krijgen ze ook voor het eerst te maken met de meningen van anderen.
Sommige kinderen zijn laat met praten. Ze beginnen bijvoorbeeld pas op 3-jarige leeftijd met het praten in zinnen. Er is dan sprake van een vertraagde taalontwikkeling, wat niet perse problematisch hoeft te zijn. Bij andere kinderen verlopen stukjes van de taalontwikkeling anders dan gemiddeld.
Je kind gaat steeds meer echte woorden gebruiken, tussen zijn gebrabbel door. De meeste kinderen zeggen hun eerste woorden wanneer zij één tot anderhalf jaar oud zijn. Dit wordt de één-woordfase genoemd. Die ontwikkeling verschilt sterk per kind.
Woorden en zinnen leren gebruiken
Maar de meeste peuters van tweeënhalf jaar gaan zinnen van drie woorden begrijpen en maken zelf woordcombinaties, zoals: 'Kijk, poes! ' Als je kind drie jaar is, dan gebruikt het 'drie- tot vier-woord-zinnen'.