Tegenwoordig zie je het steeds meer: alternatieven voor fast fashion. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende tweedehands kledingmarkt, waar apps als Vinted en Marktplaats steeds populairder worden, maar daarnaast zijn er ook merken die deels of compleet duurzaam produceren.
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
De strategie van Zara baseert zich op het zogenoemde fast-fashion-concept. Het snel creëren van nieuwe mode en zo snel mogelijk in de winkels te hangen. Op jaarbasis brengt Zara om en nabij de 16.000 nieuwe designs op de markt. In 1980 werd in Porto, Portugal de eerste vestiging buiten Spanje geopend.
Moederbedrijf Zara sluit winkels in Israël. Het Spaanse modeconcern Inditex, moederbedrijf van winkelketen Zara, sluit voorlopig al zijn winkels in Israël na de aanval van Hamas-strijders afgelopen weekend.
Zara en H&M zijn twee giganten in de fast fashion-sector . Fast fashion biedt betaalbare prijzen en directe bevrediging voor consumenten. Fast fashion leidt tot verspilling, oneerlijke behandeling van arbeidskrachten en schadelijke milieuvervuiling.
100% KATOEN UIT DUURZAMERE BRONNEN
Katoen is een van de grondstoffen die we bij Pull&Bear het meest gebruiken. We houden ervan. Al ons katoen uit duurzamere bronnen halen is een zeer belangrijke uitdaging voor ons.
Een aantal gekende fast fashion merken op een rijtje:
Toegankelijke ketens: H&M, Zara, Uniqlo, Primark, Bershka, GAP, Topshop, New Balance, Vero Moda, New Yorker, Forever 21, Pull & Bear, Decathlon, New Look, Urban Outfitters, Mango, Missguided, Asos, Adidas, Nike, ...
Hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment zorgen ervoor dat de consument blijft kopen. Hierdoor draagt fast fashion op grote schaal bij aan milieuvervuiling, waterverspilling, CO2 uitstoot en de afvalberg.
Slow Shopping is ontstaan als een reactie op de steeds hectischere winkelervaringen en de groeiende dominantie van online winkelen. Tegenover de snelheid en gemak van het online shoppen, zet Slow Shopping in op een vertragende en verrijkende ervaring in fysieke winkels.
Dat zijn de tieners en twintigers. Meer dan de helft koopt de meeste kleren bij (ultra-)fast fashion-merken, zo toont een enquête uit 2020 door Vogue Business.
Ultra Fast Fashion merken zijn dus verschillend van de Fast Fashion merken. De Ultra Fast Fashion merken zijn nog meer met de nieuwste trends bezig, nog goedkoper, sneller en inclusiever met een nog groter aanbod. Het kan misschien positief klinken als je er verder niet te veel over na denkt.
Kleding vertegenwoordigt meer dan 60 procent van het totale textielgebruik in de wereld. Fast-Fashion: tussen 2000 en 2015 verdubbelde het aantal kledingstukken van zo'n 50 miljard kledingstukken naar meer dan 100 miljard kledingstukken. Meer dan de helft hiervan eindigt op afvalstortplaatsen of in de verbrandingsoven.
Zara produceert in 2025 uitsluitend duurzame kleding. Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
Pull&Bear krijgt een topbeoordeling voor zijn milieurapport, omdat Inditex een pagina over duurzaamheid heeft met veel doelstellingen, en voor dierenwelzijn, omdat het bedrijf een robuust dierenwelzijnsbeleid heeft.
C&A. Het kledingmerk C&A is een van de grootste afnemers van duurzame materialen en organisch katoen en ontwierp als eerste retailer items met gold-level Cradle to Cradle-certificering.
Zeeman-textiel bestond in 2023 voor 71% uit duurzamere materialen (in 2022 was dit nog 53%) 93% van alle katoenen kleding en textiel bij Zeeman bestaat uit duurzamer katoen (in 2022 was dit nog 75%) 13% van de Zeeman-textielcollectie bestaat uit gerecycled materiaal (in 2022 was dit 4,6%)
De definitie van fast fashion zoals we die nu kennen
Fast fashion is een bedrijfsmodel dat is gebouwd op de massaproductie van goedkope kleding om snel in te spelen op trends. Merken als Primark, Mango, Zara, Pull & Bear, H&M, Fashion Nova, Boohoo, Asos en SHEIN zijn voorbeelden van een fast fashion merk.
Bij The Sting Companies maken we bewuste keuzes in de materialen die we gebruiken, met het oog op mens, milieu en dier. Onze producten zijn gemaakt van materialen die passen bij onze kernwaarden: ethisch verantwoord, no-nonsense cultuur, eerlijkheid en vertrouwen.
Ook H&M en IKEA hebben aangekondigd voorlopig niet open te gaan in Israël. De Zweedse concerns hebben dit aan verschillende media bevestigd. Volgens het Franse persbureau AFP heeft Mango zijn online shop in Israël on hold gezet.
Hoewel het iconische merk misschien niet overkomt als een fast fashion merk omdat het zichzelf positioneert als een premium merk, is het dat wel. Sterker nog, Zara is misschien wel het uithangbord voor fast fashion . De term ''fast fashion'' verscheen voor het eerst in de New York Times begin jaren 90 toen Zara een winkel opende in New York (Schiro, 1989).
Zorgen voor goede arbeidsomstandigheden
Iedereen zou toegang moeten hebben tot fatsoenlijke, zinvolle banen met eerlijke compensatie en voordelen, op veilige en beveiligde werkplekken die vrij zijn van discriminatie en met het recht op vrijheid van vereniging . Dit geldt voor onze werknemers en mensen die in onze productieketen werken.