Sponsoring kan op verschillende manieren. Het kan in de vorm van geld, waarbij de sponsor betaalt voor de geboden tegenprestatie of een korting biedt. Maar het kan ook in natura, waarbij de sponsor je geen geld betaalt, maar producten of diensten kosteloos beschikbaar stelt.
De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten ter beschikking van de gesponsorde. Daar stelt de gesponsorde prestaties tegenover, die bijdragen aan de marketing- en/of communicatiedoelstellingen van de sponsor. Veel sponsorverzoeken beginnen en eindigen met een goed idee.
Het doel van de sponsor is vaak tweeledig: zowel het steunen van een maatschappelijk initiatief als het genereren van publiciteit. De tegenprestatie voor de financiële bijdrage van de sponsor bestaat meestal uit uitingen van zijn logo, soms voorzien van de vermelding van een slogan of website.
De gesponsorde levert een zakelijke tegenprestatie, zoals communicatiemogelijkheden in de vorm van bijvoorbeeld een reclamebord of socialmediapost. . De ondernemer ontvangt altijd een tegenprestatie, anders is er sprake van een donatie.
Voor het werven, vinden en binden van sponsoren heb u een sponsorplan nodig. Hierin staan de uitgangspunten van het sponsorbeleid, waaronder: de doelstellingen, het soort sponsoren/bedrijven, prestaties, tegenprestatie, sponsorpakketten etc.. Dit dient als handleiding voor de betrokkenen bij de sponsorwerving.
Door te sponsoren wordt u als ondernemer daarmee positief geassocieerd, waardoor u uiteindelijk ook kans maakt op het binnenhalen van meer klanten. Sponsoring kan de naamsbekendheid van uw bedrijf in een rap tempo vergroten. De naam en logo van uw bedrijf kunnen op allerlei plaatsen naar voren komen.
Sponsoring kan een organisatie veel goede publiciteit opleveren, maar helaas heeft het ook een negatieve kant. Witwassen, omkoping en reputatieschade liggen op de loer. Zodra er veel geld omgaat in een sportevenement of er kan gegokt worden om een sportuitslag dan is er de kans op omkoping of corruptie.
De Vea, de Vereniging van communicatie-adviesbureaus, onderscheidt de volgende vormen van sponsoring: Sportsponsoring; kunstsponsoring; onderwijssponsoring; sociale en maatschappelijke sponsoring; natuursponsoring; audio-visuele sponsoring; evenementensponsoring.
Sponsors werven onder leveranciers
Vraag een lijst op bij de penningmeester van alle crediteuren. Deze bedrijven hebben een afhankelijkheid en dus een belang bij de vereniging en deze afhankelijkheid is een gezonde basis voor sponsoring. Noteer ook de producten die in de kantine verkocht worden.
Belasting en sponsoring
Sponsoring wordt niet gerekend tot de hoofdactiviteit van een organisatie en is geen belastingvrije inkomstenbron omdat de sponsor er iets voor terugverwacht.
Er geldt geen minimumbedrag voor sponsoring. Als het wordt gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten als sponsor aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, ongeacht de hoogte van het bedrag.
Sponsorpakketten zijn een cruciaal onderdeel van elk evenementplanningsproces. Ze bieden organisaties een middel om aanvullende financiering veilig te stellen, de zichtbaarheid te vergroten en de geloofwaardigheid van hun evenementen te vergroten.
Er zijn verschillende onderdelen die aan bod komen bij het maken een sponsorpropositie. De sponsorpropositie zelf is het voorstel met wat er aangeboden wordt aan de sponsor. Meestal betreft dit een sponsorpakket met punten waar de sponsor uit kan kiezen voor een bepaald bedrag.
Voor handelaars en bedrijven is sponsoring interessant, omdat het fiscaal aftrekbaar is. Sponsoring in ruil voor publiciteit is 100% aftrekbaar (aftrekbare professionele kosten).
Het gemakkelijkste is om uw sponsorgeld rechtstreeks over te maken aan de club of de vereniging en om te vragen om een gedetailleerde factuur of nota op te stellen waarin staat dat u dit doet voor het voeren van publiciteit. Zo vermijdt u problemen met de BTW en op die manier is uw uitgave een aftrekbare kost.
Sponsoring in natura
Over de waarde van de vergoeding moet BTW worden afgedragen door de sponsor. De waarde van de vergoeding wordt meestal gesteld op de inkoopprijs van het geleverde of ter beschikking gestelde goed.
Albert Heijn staat midden in de samenleving. Daarom hebben we partnerships met verschillende landelijke organisaties, verenigingen en goede doelen zoals de KNVB, de Voedselbank, het Rode Kruis en Resto VanHarte. Op dit moment concentreren we ons op deze samenwerkingen en is er geen ruimte voor nieuwe partnerships.