Zorg voor een snelle laadtijd door afbeeldingen te comprimeren en een CDN te gebruiken. Gebruik gestructureerde data (Schema Markup) om je content beter begrijpelijk te maken voor zoekmachines. Controleer je website op crawl- en indexatiefouten met Google Search Console. Houd je server en hosting in topconditie.
Aangezien Google in Nederland en Europa veruit het grootste marktaandeel heeft, spreken we in dit blog voor het gemak over Google als we het over zoekmachines hebben. Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2024 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Iedereen kan SEO best practices bestuderen en SEO tools gebruiken om je website intern te optimaliseren. De meeste SEO experts zijn zelfs begonnen met doe-het-zelf (DIY) SEO . En met wat tijd, een paar gratis SEO tools en deze gids over hoe je zelf SEO kunt doen, kun jij ook een SEO expert worden.
Zoekmachines waarderen sites die actief zijn en regelmatig nieuwe content of reacties toevoegen. Door kort te reageren op recensies, geef je niet alleen je klanten aandacht, maar laat je ook aan zoekmachines zien dat je actief betrokken bent.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Een SEO strategie is een plan van aanpak waarmee je binnen een bepaalde tijd hoger in zoekmachines komt met zoektermen die voor jouw organisatie relevant zijn. Simpel 1-2-3-tje toch? Maar zo eenvoudig is een SEO strategie opzetten niet, want zeker binnen SEO hangt het plan van aanpak helemaal af van de situatie.
In SEO moet je content geoptimaliseerd worden voor twee primaire doelgroepen: mensen en zoekmachines . Dit betekent dat je de content optimaliseert die je doelgroep ziet (wat er daadwerkelijk op de pagina staat) en wat zoekmachines zien (de code). Het doel is altijd om nuttige, hoogwaardige content te publiceren.
Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
De perfect geoptimaliseerde webpagina zal de juiste mix van trefwoordgebruik en hoogwaardige content hebben die natuurlijk stroomt. De website zal ook veel natuurlijke backlinks hebben van externe websites. De zoekmachine gebruikt deze informatie om te bepalen welke sites het hoogst worden gerangschikt .
Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand. Daarnaast heb je te maken met eenmalige kosten voor het uitvoeren van een SEO onderzoek en het uitvoeren van on page SEO.
De basis van SEO is ervoor zorgen dat zoekmachines en je lezer goed doorhebben wat het onderwerp van je tekst is. Zorg er daarom voor dat dit onderwerp op strategische plekken genoemd wordt: denk aan de url, de paginatitel en de kop (H1) en de tussenkopjes.
Het belangrijkste verschil tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Marketing (SEM) is dat SEO zich richt op het optimaliseren van een website voor organisch zoekverkeer, terwijl SEM zowel organisch zoeken als betaalde advertenties omvat om verkeer aan te trekken . Zowel SEO als PPC zijn manieren om uw bedrijf te promoten in zoekmachines.
Er zijn meerdere technieken die je kunt gebruiken voor SEO, zoals zoekwoordonderzoek, on-page SEO, off-page SEO, linkbuilding, meta tags, technische SEO en mobiele optimalisatie.
De kosten van een SEO traject hangen af van verschillende factoren. De gemiddelde kosten van een SEO traject variëren tussen de €200 – €2.000 per maand.
Een SEO-strategie is een plan van aanpak om de online zichtbaarheid en vindbaarheid van een website te verbeteren in zoekmachines zoals Google. Het doel van een SEO-strategie is om de website hoger te laten ranken in de zoekresultaten, zodat meer mensen de website kunnen vinden en bezoeken.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de praktijk van het oriënteren van uw website om hoger te scoren op een zoekmachineresultatenpagina (SERP) zodat u meer verkeer ontvangt . Het doel is doorgaans om op de eerste pagina van Google-resultaten te scoren voor zoektermen die het meest betekenen voor uw doelgroep.
Het voordeel van SEO, is dat je vindbaar wordt in alle zoekmachines waardoor je meer potentiële klanten bereikt. Dat wordt extra interessant als je doelgroep niet zo handig met computers is. Zo installeren senioren Google Chrome vaak niet op hun Microsoft computer en gebruiken ze Bing als zoekmachine.