Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
Het product is niet goed
In dat geval kan de verkoper u niet wegsturen als u de bon niet meer hebt. Wel kan hij u vragen om op een andere manier te bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken.
Wanneer je in een winkel iets koopt, krijg je een kassabon van de verkoper. Dit is ook een betalingsbewijs, aankoopbewijs èn garantiebewijs die van pas kan komen in het geval dat je het artikel wilt ruilen, terugbrengen of voor belastingdienst. Een belangrijk document dus!
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift. Of met een verklaring van een winkelmedewerker.
Een betalingsbewijs is een bewijs dat een debiteur voor een bepaald product of dienst heeft betaald. Betalingsbewijzen komen in de meest uiteenlopende vormen voor. Het hoeft daarbij niet altijd om een ondertekend document te gaan. Ook een bankafschrift en een kassabon zijn namelijk voorbeelden van betalingsbewijzen.
Kan ik mijn geld terug krijgen zonder aankoopbewijs? Nee, als je een artikel terugbrengt en je geld terug wilt, dien je in het bezit zijn van de kassabon.
Een artikel kan alleen worden geruild of geretourneerd binnen 28 dagen na de aankoop, in een verkoopbare staat met aangehechte prijskaartjes en in combinatie met de kassabon. De uiterste retourdatum staat op de kassabon.
Winkels en bedrijf
Om een aankoop in een van onze winkels te kunnen ruilen of retourneren, is het noodzakelijk dat je de originele kassabon op papier laat zien . Je kunt hem ook laten zien via je ZARA QR (alleen beschikbaar voor retouren).
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
29-jun. -2021•Kennisbank
Iedere kassa heeft zijn eigen unieke nummer. Het nummer achter de schuine streep is het unieke bonnummer. Een bon die wordt afgerekend krijgt het tot dan toe hoogste gebruikte nummer + 1.
Een kasticket is een bewijs
Die info kan op een papieren ticket worden vermeld, maar kan evengoed via mail worden bezorgd. Het kasticket toont ook de "band" aan die je met de handelaar hebt. Het is het bewijs dat je bij die bewuste verkoper iets hebt gekocht en betaald.
U kunt het POI (terminalnummer) van uw betaalautomaat linksboven op de transactiebon terugvinden.
Facturen. De factuur is een van de belangrijkste documenten van je bedrijf. Het bewijst dat je een dienst of product geleverd hebt én zorgt ervoor dat je daarvoor betaald wordt. De factuur biedt zelf geen garantie op betaling.
Een kwitantie is een bewijs van betaling. Hiermee wordt een geldtransactie vastgelegd. Het wordt ook wel betalingsbewijs, ontvangstbewijs, reçu of kwijtschrift voor een artikel of dienst genoemd. Denk bijvoorbeeld aan een bonnetje dat je in een winkel ontvangt na een aankoop.
Wat isBewijs Betaald Collegegeld
Nadat je het collegegeld bij je eerste opleiding hebt betaald, kun je een Bewijs Betaald Collegegeld opvragen bij de onderwijsinstelling. Hiermee kun je bij je tweede opleiding aantonen dat je al wettelijk collegegeld hebt betaald.
Als particulier mag je geen factuur maken. Ook een kassabon maken is niet toegestaan. Enkel ondernemers die een btw-nummer hebben en die ingeschreven zijn bij de KvK kunnen dat doen.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.
Voor de meeste IKEA producten geldt een garantietermijn van 2 jaar vanaf het moment dat je het product bij ons hebt gekocht. Voor sommige producten geldt een langere garantietermijn.