Afhankelijk van de auto en hoe makkelijk het is om de aandrijfas te bereiken, kun je rekenen op kosten tussen de €1.000 en €2.000 euro voor de vervanging (als je de assen aan beide kanten vervangen moet). Als je een auto met vierwielaandrijving hebt, moet je over het algemeen rekenen met nog hogere kosten.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken. Dan bent u weer terug bij af.
De aandrijfas van uw auto is waarschijnlijk kapot. Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden.
Dit is vaak een veel voorkomend symptoom van een slechte aandrijving. Als je aan het rijden bent en je hoort een piepend geluid dat constant van onder je auto komt, dan is dit een teken dat je aandrijfas defect kan zijn.
Als het stuur heen en weer trilt of u tijdens het rijden duidelijke krakende geluiden hoort, is er waarschijnlijk een probleem met de aandrijfas. Als de hij defect is, heeft dit een negatief effect op de veiligheid van uw auto. Het is daarom belangrijk deze zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt. Denk je dat je homokineet stuk is? Neem dan snel contact op met een garage.
Een aandrijfas brengt de aandrijfkrachten over naar de wielen. De aandrijfas zit bij voorwielaangedreven auto's met de binnenzijde aan de versnellingsbak en met de buitenzijde aan het fuseestuk bevestigd.
Routine inspecties voor ingebouwde aandrijfassen: Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Als het geluid van het achterdifferentieel alleen optreedt wanneer u de auto versnelt, dan zijn de tandwielen waarschijnlijk versleten als gevolg van een gebrekkige smering of overbelasting. Als ze een huilend geluid produceren, kunt u het beste de voorspanning controleren en ervoor zorgen dat de tanden in lijn staan.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Cardan- of aandrijfassen gaan ongeveer 100 000 tot 150 000 km mee.
Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit twee koppelingen, veelal homokineet, een ashoes en de as.
Een kapot differentieel ook wel cardan genoemd kan meerdere oorzaken hebben. Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km).
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Hoe werkt een aandrijfas? Een aandrijfas heeft aan de wielzijde een zogenaamde astap, waarmee hij verbonden is met de wielas of wielnaaf. Ook aan de wielzijde bevindt zich een kogelgewricht, waardoor de bevestiging voor het wiel in alle richtingen kan bewegen, zelfs als het wiel en de aandrijfas tegelijkertijd draaien.
Een versleten homokineet herken je onder andere aan een ratelende/tikkend geluid.Vooral bij het nemen van een bocht. Een versleten homokineet kan daarnaast ook vibratie in het stuur veroorzaken. Maar ook het trillen van de versnellingsbak tijdens het optrekken de oorzaak zijn van een defecte homokineet.