Voor een verkeersregelaar aan de slag mag, moet deze over voldoende kennis beschikken van alle regels die met het verkeer hebben te maken. Daarom moet een aspirant-verkeersregelaar namelijk zowel een theorie- als een praktijkexamen met goed gevolg hebben afgelegd.
Een verkeersregelaar is geen opsporingsambtenaar. Dat betekent dat hij of zij geen boete uit kan schrijven. Wel kan hij aangifte doen bij de politie als jij de aanwijzing niet opvolgt. Daar kun je dan achteraf wél een boete van krijgen.
Een Verkeersregelaar in Nederland verdient gemiddeld € 2.240 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.905 (laag) tot € 2.580 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Iedereen is verplicht de aanwijzingen van een verkeersregelaar op te volgen, maar deze heeft niet dezelfde bevoegdheden als een politieagent. Een verkeersregelaar mag bijvoorbeeld geen boete uitschrijven.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
Het gemiddelde salaris voor a verkeersregelaar (m/v) is € 11,61 per uur in Nederland. 257 salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 8 september 2022.
De opleiding tot erkend verkeersregelaar duurt twee dagen. Dit is inclusief de examens. Eén dag theoriecursus met aansluitend het theorie-examen, één dag praktijkcursus met aansluitend het praktijkexamen. De cursusdata zijn in overleg met u vast te stellen.
Deze aanstelling geldt voor de duur van maximaal een jaar. Omdat je als verkeersregelaar door de gemeente waar het evenement plaatsvindt wordt aangesteld, mag je echter alleen in die gemeente het verkeer regelen.
De minimale leeftijd is 16 jaar.
Verkeersregelaar of politieagent
Een verkeersregelaar heeft niet dezelfde bevoegdheden als een politieagent. Maar als je een verkeersregelaar in het verkeer ziet dien je zijn aanwijzingen te volgen. Hij is bevoegd ervoor. Als je hem niet gehoorzaamt dan kan hij wel aangifte doen tegen jou.
Het zelfstandig regelen van het verkeer op een kruispunt voor alle rijrichtingen is geen taak voor de evenementenverkeersregelaar, maar voor beroepsverkeersregelaars, politie en marechaussee.
Artikel 83. Weggebruikers zijn ook verplicht te stoppen als het stopteken wordt getoond wordt dat bestaat uit een rode lamp of op een aangebrachte lichtbak aan een voertuig van de politie of weginspecteurs die werken bij Rijkswaterstaat. Op deze lichtbak staan dan de woorden “stop” of “stop politie”.
Verkeersregelaars en verkeersbrigadiers zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers.
Het is moeilijk om te achterhalen hoeveel verkeersregelaars er precies zijn. Rijkswaterstaat geeft passen af aan de beroepsgroep en schat dat er sinds 2009 een toename is van zo'n 60 procent. Daarmee waren er in 2017 zo'n 77.000 evenementenverkeersregelaars en 2600 beroepsverkeersregelaars.
In een evenementendraaiboek wordt gewoonlijk ook een mobiliteitsplan meegenomen. Daarin kan men de inzet van evenementenverkeersregelaars vastleggen. Als gemeente moet je er op letten dat die verzekerd zijn, ook om eventuele gemeentelijke aansprakelijk- heid uit te sluiten.
Ook voor het nemen van pauzes geldt een aantal regels. Als u minder dan 5,5 uur per dag werkt, heeft u geen wettelijk recht op pauze, al kunt u die vaak wel nemen in overleg met uw manager. Werkt u dagelijks langer dan 5,5 uur, dan heeft u een pauze van minimaal 30 minuten.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze. De pauze mag u splitsen in meer pauzes van minimaal een kwartier.
Wettelijk recht op rust
Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels: Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk.
De KOMO BRL 9101 heeft tot doel het bieden van heldere en handhaafbare toetsingscriteria m.b.t. het uitvoeringsproces voor de toepassing van tijdelijke verkeersmaatregelen, teneinde optimale veiligheid bij wegwerkzaamheden te bereiken voor weggebruikers, werknemers verkeersvoorzieningen en wegwerkers.
Met een aanstelling is de beroepsverkeersregelaar of transportbegeleider officieel bevoegd om beroepsmatig verkeersregelende werkzaamheden uit te voeren. Een geldige aanstelling kan men aantonen met de Aanstellingspas.
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Een verdachte van een strafbaar feit is echter niet verplicht aan het stopteken van een opsporingsambtenaar gevolg te geven, omdat hij niet verplicht is om aan zijn staandehouding of aanhouding mee te werken. Hij is in dit geval dus niet strafbaar voor het negeren van het stopbevel via de stoptransparant.
Handhavers moeten zich beperken tot strafbare feiten waarvoor zij binnen hun domein zijn aangewezen. Een leerplichtambtenaar is bijvoorbeeld niet bevoegd op te treden bij vernieling en een boswachter houdt zich niet bezig met controle van vervoersbewijzen.