Het kost je dan €2,- per uur. Een ander groot voordeel is dat het centraal in het centrum ligt, dus je bent ook weer snel bij de auto. Je kan eventueel ook buiten het centrum parkeren, daar is het parkeren gratis.
In Trier kun je je prima een dag of meerdere dagen vermaken door de vele bezienswaardigheden te bekijken, wandelen door de prachtige straten van de stad of te shoppen. Winkelen kan prima. In het centrum zijn vele leuke winkeltjes en shops te vinden, er is zelfs een groot overdekt winkelcentrum.
Trier staat bekend om haar prachtige Romeinse bouwwerken, zoals de stadspoort Porta Nigra en het amfitheater van Trier. Daarnaast is de stad rijk aan historie en heeft het een prachtige Altstadt.
Mensen zijn bereid te betalen om hun auto kwijt te kunnen en daar kunnen dan meteen de kosten voor aanleg, onderhoud, bebording en handhaving van betaald worden. Maar er zijn natuurlijk meer redenen om betaald parkeren in te zetten. Het is voor veel gemeenten een middel om grip te houden op de verkeersstromen.
Stilstaan of parkeren
Stilstaan is zowel toegestaan aan de rechterzijde als aan de linkerzijde van de rijbaan. In verband met de veiligheid geniet het de voorkeur om aan de rechterzijde stil te staan. Stilstaan en parkeren mag je in principe overal waar het niet verboden is.
De wet zegt namelijk dat je minstens één meter afstand moet laten tussen jouw auto en de auto's die voor en achter je geparkeerd staan. Parkeren in een kleinere plaats is dus niet toegelaten.
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren.
Let op: een niet-gemotoriseerd voertuig zoals een aanhangwagen mag maximum 24 uur op de openbare weg geparkeerd staan. Daarna is dit een inbreuk tegen de wegcode.
Je mag zoveel auto's in je straat parkeren als jij wil, zolang ze aan alle (belasting)eisen voldoen. Dus verzekerd, zonder grote overtredingen en netjes in een vak of langs de kant. Heeft u een eigen parkeerplek die toegewezen is aan u of op uw naam staat, dan mogen anderen daar niet zonder overleg met u staan.
De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400. Officieel heet een bekeuring een aankondiging of kennisgeving van beschikking en wordt ook wel proces verbaal genoemd.
Het maakt niet uit of je met twee wielen half op de stoep staat of dat je de auto helemaal op het trottoir neerzet. In principe zijn beide situaties verboden. Dat heeft te maken met de hinder die je voor voorbijgangers op de stoep veroorzaakt. Het trottoir is namelijk bestemd voor voetgangers.
Utrecht is na Amsterdam de duurste stad om te parkeren. De stad vraagt gemiddeld een bedrag van 6 euro 64 per uur. In Amersfoort betaalden bestuurders in 2018 een bedrag van 2,65, anno 2023 is dat 3,65. In Utrecht steeg het uurtarief met bijna twee euro: van 4,71 naar 6,64.
Amsterdam is ook dit jaar wereldwijd de duurste stad om je auto op straat te parkeren. Een uurtje parkeren kost hier 7,50 euro. Londen staat op plek twee met 5,83 euro per uur en Utrecht op plaats drie met 5,53 euro per uur. Dat blijkt uit een onderzoek door het Britse automotivebedrijf Fixter.
Met een dagkaart kun je niet onbeperkt in- en uitrijden.Je kunt één keer inrijden en één keer uitrijden.
Vooruit in een vak parkeren
Je komt aanrijden en krijgt de opdracht om vooruit in een vak te parkeren. Afhankelijk van aan welke kant je wil parkeren (links of rechts) moet je eerst kijken in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Daarna geef je richting aan.
Het zijn veelal invalideplaatsen. Maar ook staat er soms geen bord meer bij, omdat de plek geen invalidenplaats meer is. Ze kunnen dan het witte kruis niet meer weghalen, maar het is dan een gewone parkeerplaats geworden waar je mag parkeren.
Het stoppen om aan een voorbijganger de weg te vragen valt niet onder stoppen en stilstaan, dus valt dat onder parkeren. Parkeren is je voertuig langer stil laten staan dan de tijd die nodig is om onmiddellijk te laden of te lossen, of het laten in- en uitstappen van passagiers.
Zo maakt de verbalisant regelmatig een fout door de boete aan de kentekenhouder op te leggen in plaats van aan de bestuurder. Als de bestuurder in of rondom het voertuig aanwezig is, mag de verbalisant de boete niet op kenteken opleggen.
De scanauto komt dagelijks meerdere keren langs, terwijl boa's veel minder vaak te zien zijn, en bovendien in moeten schatten of het een 'verkeersonveilige situatie' is voordat ze een bekeuring uitdelen.
In veel gemeentes geldt een pardontijd van vijf of tien minuten waarin u parkeergeld kunt betalen. Deze tijd is bedoeld om naar de automaat te lopen of en uw bagage uit de auto te halen. U kunt bewijzen dat u binnen de pardontijd alsnog parkeergeld heeft betaald en dat is een geldige reden om bezwaar te maken.
Want in het regelement verkeersregels en verkeerstekens staat dat dit soort stukjes grond te klein zijn voor een formele oprit. Dat is de reden dat ze gezien worden als onderdeel van de openbare weg. Dat betekent dat je daar dus niet mag parkeren, ook al is het eigen grond.
In ieder geval is contact opnemen met de politie een verregaande maatregel. Het is beter om zelf even de buren aan te spreken en te vragen om de auto te verzetten. Geef ook aan dat de in- en uitrit vaak wordt gebruikt en altijd vrij moet zijn.