Gemiddeld betaal je vaak tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal en tussen de € 0,50 en € 0,70 per kWh bij een snellader. Voor thuisladen betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier.
Hoe weet je het tarief van een laadpaal? Het tarief van een laadpaal vind je meestal op de laadpaal zelf of in de app van de aanbieder van je laadpas. Je betaalt vaak ook een starttarief per laadsessie: dit wordt door de aanbieder van je laadpas bepaald en staat vaak ook in de app.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
De prijs van 1 kWh stroom, in maart 2024, is gemiddeld €0,40 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,06 per kilometer – 6 euro per 100 km.
Laadtarief openbare laadpaal
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Elektrisch snelladen langs de snelweg behoort ook tot de mogelijkheden en is qua kosten iets duurder. Je betaalt dan gemiddeld € 0,84 per Kwh (januari 2023). Thuisladen is doorgaans goedkoper dan publiek en snelladen, maar hangt af van de prijs in je energiecontract of je variabele Kwh-tarieven.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Lage snelheid en standaard laadpunten zijn vaak het goedkoopst om te gebruiken . Ze zijn geschikt wanneer voertuigen meerdere uren geparkeerd staan, bijvoorbeeld tijdens werkuren of 's nachts. Hieronder vallen openbare laadpunten op straat in woonwijken en privé laadpunten buiten de straat. Lage snelheid laadpunten, 0 – < 3,7 kW.
In de ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. Zo hoef je nooit meer te zoeken. De app laat meteen zien of er een laadpaal in de buurt is én of 'ie vrij of in gebruik is. Ook kun je filteren op laadstations van specifieke aanbieders.
Of u nu wilt weten wat het kost om een Tesla, een Hyundai of iets anders op te laden, het enige wat u hoeft te doen om uit te rekenen hoeveel een volledige lading kost, is de kosten van elektriciteit vermenigvuldigen met de grootte van de accu van uw auto . Dit wordt gemeten in kilowattuur (kWh).
Maar de belangrijkste verklaring voor al deze prijsverschillen? Dat is het feit dat de openbare laadpalen in handen zijn van particuliere aanbieders, die dus zelf hun tarieven bepalen. Deze aanbieders nemen hun elektriciteit af van energiemaatschappijen, net zoals u dat thuis doet.
Nee, opladen bij Ikea is niet langer gratis.
Het is verplicht dat publieke laadpunten een optie bieden om zonder laadpas te betalen, maar dit betekent niet dat iedere laadpaal het betalen met bankpas of pinpas ondersteunt. Bij snelladers, zoals die van Fastned en Leap24, is betalen met een pinpas meestal wél mogelijk.
Je kunt ook voordeliger snelladen bij verschillende McDonald's restaurants in Nederland. Daar gebruik je tijdens de maaltijd een snellader van Vattenfall. Dat kost je €0,65 per kWh bij een 50 kW lader en €0,71 bij een 150 kW snellader (januari 2024).
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig dan een traditionele auto. Dit komt omdat een elektrische auto minder vloeistof gebruikt, minder bewegende delen en een regeneratief remsysteem heeft.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).