Knight wilde dat het logo een eenvoudig ontwerp werd met een vloeiende beweging en snelheid. De 'swoosh' symboliseert de vleugel van de Griekse godin van de overwinning: Nike. Tot 1995 stond de naam Nike nog gewiegd in de 'swoosh', maar daarna is het verder gegaan als een stand-alone bedrijfslogo.
Sommigen denken dat de swoosh refereert aan de beweging van een atleet, gelijk aan het geluid dat een zweep maakt. Anderen houden vast aan hun geloof dat de swoosh de vleugels aan de voeten van de godin Nikè zijn, maar dan omgekeerd. Het zou een teken van snelheid en elegantie kunnen zijn.
Het befaamde Nike Swoosh-logo werd in 1971 ontwikkeld door Carolyn Davidson.
'I was just doing what I did', zegt de ontwerper. Ze kreeg slechts 35 dollar voor het ontwerpen van het wereldberoemde logo van sportmerk Nike. Toch heeft de Amerikaanse Carolyn Davidson van haar ontwerp 'goed kunnen leven'. 'I don't love it, but I think it will grow on me.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave. Deze abstracte weergave bestaat uit een icoon, vorm of symbool welke staat voor het bedrijf. Een woordmerk, ook wel letterlogo, bestaat alleen uit letters. Een woordmerk logo is gecentreerd rond een bedrijfsnaam of initialen.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
DE SHOP OM EEN NIEUW PAAR NIKE AIR MAX 1 TE KOPEN! Bij Swooshop.nl ben je aan het juiste adres wanneer je op zoek bent naar een nieuw paar Nike Air Max 1 voor heren, dames en kinderen! Wij doen ons best om de meest gewilde sneakers van dit moment voor een normale prijs aan jou te kunnen aanbieden.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
Ares was de god van de oorlog en het geweld. Hij was een zoon van Zeus en Hera. Bijna altijd was hij op stap met Eris, zijn zus en godin van de tweedracht.
De godin Nikè staat in de Griekse mythologie symbool voor 'de overwinning'. Zij werd doorgaans uitgebeeld als een jonge gevleugelde vrouw. De Romeinen noemden haar Victoria.
(officieel uitgesproken als [ˈnaɪki], maar buiten de Verenigde Staten ook wel als [ˈnaɪk]) is een Amerikaans concern en fabrikant van sportschoenen, sportkleding, sportuitrustingen en accessoires.
Vijftig jaar geleden verkocht Phil Knight het eerste paar Nikes uit de kofferbak van zijn auto. In 2015 heeft zijn Amerikaanse bedrijf een omzet van meer dan dertig miljard dollar.
De geboorte van Nike
Het wordt meteen een groot succes en al snel de best verkopende sportschoen van het land! Blue Ribbon Sports verandert in 1978 de naam van de firma officieel in Nike, naar de Griekse god van de overwinning. Nike is nu niet meer alleen een merknaam, maar ook de bedrijfsnaam.
De focus van de positionering van Nike is niet vanuit het product, maar vanuit hun merk. Innovatie bieden aan iedere atleet. Van hun statement Just do it tot alle communicatie- en reclame-uitingen komen terug op de begrippen doorzettingsvermogen, talent en innovatie.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Een bedrijfslogo is het eerste wat klanten te zien krijgen wanneer ze kennis maken met een nieuw merk of bedrijf, dus het is belangrijk dat u eerst een logo maakt.
Een brandbook (Brand Identity Book) wordt ook wel huisstijlhandboek of styleguide genoemd. Een brandbook beschermt de identiteit van je bedrijf en draagt daarmee bij aan een sterk merk. Super belangrijk om te hebben dus.
Het is de visuele stijl waaraan je te herkennen bent en het bestaat doorgaans uit een combinatie van je logo, typografie, een kleurenpalet en zaken zoals patronen, vormen en foto's. Een visuele identiteit vloeit vaak voort uit Branding.
Eos is in de Griekse mythologie de godin van de dageraad. Ze krijgt ook wel de bijnaam 'met de roze vingers' aangezien ze in de ochtend langs de hemel rijdt en deze dan roze kleurt. Het liefdesleven van de godin is minder rooskleurig. Haar Romeinse equivalent is Aurora.
In de Griekse mythologie is Aphrodite de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. De Romeinen noemden haar Venus. In de beeldende kunst wordt ze vaak vergezeld door haar hulpje Eros, wiens liefdespijlen onweerstaanbaar zijn. Aphrodite was de dochter van oppergod Zeus en Dione.