Op dit moment kost R134a circa 35 euro per kilo tegenover 120 euro per kilo voor
In het geval van de airco's tot 7 kW is het vulgewicht lager en daarmee toegestaan. Voor een vulling van boven de 150 gram gelden echter wel regels. De 0,1 kg per kW is een kleinere vulling dan bij gangbare koudemiddelen als R410A en R32.
R134a kopen op Amazon, BOL en Coolblue aan de beste prijs - Bstore - tips en tools.
Naast voldoende koudemiddel in het systeem is het op niveau houden van de aanwezige olie belangrijk voor de smering van de bewegende delen in de compressor. Een auto aircosysteem bevat tussen de 350 en 2000 gram R134a. De kleine compacte auto's zoals de Toyota Yaris en de Suzuki Alto bevatten bijvoorbeeld 400 gram.
R1234yf milieuvriendelijker dan R134a
Het nieuwe aircogas R1234yf is als broeikasgas 335 keer minder schadelijk dan R134a, en het verdwijnt 400 keer zo snel uit de atmosfeer. De milieuwinst door het nieuwe koudemiddel R1234yf is dus enorm. Nadeel is dat het nieuwe aircogas R1234yf een stuk duurder is dan het oude.
Sinds 1 januari 2017 zijn alle nieuwe auto's afgeleverd met het nieuwe koudemiddel R1234yf. Een aircobeurt met het 'oude' koudemiddel R134A kost €127,50. Een aircobeurt met het nieuwe koudemiddel R1234yf kost €187,50.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
R134a, ook bekend als tetrafluorethaan, komt uit de HCFC koudemiddelfamilie. Door het extreem lage kookpunt kan het verdampen in een damp met zeer weinig thermische energie, waardoor de warmte snel kan worden afgevoerd. Ook belangrijk: het koudemiddel is niet ontvlambaar of explosief.
2.1.2 Richtlijn 67/548/EEG of 1999/45/ : Niet ingedeeld als gevaarlijk produkt. : Bevat gas onder druk; kan ontploffen bij verwarming. Fysische en chemische gevaren : : Kan naargelang de temperatuur en de druk een ontvlambaar mengsel vormen met lucht.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
Naar verwachting wordt er op grote schaal overgestapt op R32 als koudemiddel. Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen: R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
De standaard* montage van het airco systeem en de F-gassen gecertificeerde in bedrijfstelling kunt u laten verzorgen door CHIGO Airconditioning. De kosten hiervoor bedragen € 399,- incl. BTW, wat krijgt u daarvoor? De airco wordt vakkundig bij u thuis gemonteerd.
Kosten: Deze opleiding kost € 1.550,- (excl. btw). De STEK examenkosten bedragen € 445,- (excl. btw).
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt.
Normaal airco bijvullen duurt ongeveer 1 uur. Als de airco installatie geen defecten heeft.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.