Wat zijn de kosten van een krukassensor vervangen? Vanaf € 50,- kunt u de krukassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de krukassensoren die gekozen worden.
De symptomen van een kapotte krukassensor
Als de krukassensor niet meer goed funcitoneert, merk je dat direct aan de auto. De motor loopt in dat geval onregelmatig of valt zelfs volledig stil. In sommige gevallen kan de auto ook niet meer gestart worden.
Met 12 – 20 EUR zijn deze sensors verbazingwekkend goedkoop. Vervanging is niet erg gecompliceerd. Na vervanging moet het foutgeheugen worden gewist. Een moderne garage knapt dit op voor een paar euro.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de nokkenassensor
Het arbeidsloon voor het oplossen van de nokkenassensor problemen zal tussen de €100,- of €250,- bedragen. Reken op hogere kosten als je een luxe auto hebt of de vervanging laat uitvoeren door een garagebedrijf.
Met een labscoop wordt gemeten aan een Hall-effect-krukassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan gedownload worden. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd zodat vastgesteld kan worden of de Hall-effect-krukassensorgoed werkt.
Slechte prestaties: De prestaties van de motor kunnen afnemen, waardoor het voertuig minder soepel rijdt en minder vermogen heeft. Moeilijk starten: Een defecte nokkenassensor kan het starten van de motor bemoeilijken, wat resulteert in een langere starttijd of zelfs het niet starten van de motor.
Het breken van een krukas kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat het materiaal waarvan de krukas is gemaakt, niet sterk genoeg is of een bepaalde verzwakking heeft door verontreiniging. Daarnaast kan langdurige overbelasting ook een rol spelen.
De vervanging is ook vanwege de overzichtelijke materiaalkosten eenvoudig. Voor alle gangbare bouwreeksen ligt de prijs in de regel tussen de 15 en 25 euro. De vervanging zelf dient door een vakgarage te worden uitgevoerd omdat deze meerdere uren in beslag neemt en vakkennis vereist.
De krukassensor is meestal te vinden aan de achterkant van de motor, in de buurt van de krukaspoelie en de distributieriem. Het bestaat uit een magnetische sensor en een tandwiel dat op de krukas is gemonteerd. Wanneer de tanden op het tandwiel langs de sensor passeren, wordt er een magnetisch veld opgewekt.
Krukassensoren hebben tot taak, het toerental en de krukaspositie te bepalen. Ze worden meestal in de buurt van de starterkrans ingebouwd. Er bestaan twee typen: inductieve sensoren en Hall-sensoren. Voor een controle van de krukassensor moet altijd worden vastgesteld om welk sensortype het gaat.
Een demperpoelie, algemeen bekend als een krukaspoelie, is een poelie bevestigd aan het einde van de krukas. Deze drijft de hulpaandrijfriem aan, die op haar beurt de alternator, de airco compressor, de stuurbekrachtigingspomp, de waterpomp, enz.aandrijft.
Als de motor draait, leest de krukaspositiesensor de tandjes of magneten van het pulswiel die langs het meetelement van de sensor bewegen. De krukaspositiesensor geeft een verandering van het magnetisch veld tussen de sensor en het pulswiel verandering in de signaalspanning (inductief of Hall).
Aan de voorkant van de krukas zitten vaak de distributieaandrijving en de krukaspoelie met eventueel de trillingsdemper. Aan de achterkant zitten het vliegwiel en de koppeling. Aan beide uiteinden zitten krukaskeerringen die voor de afdichting zorgen tussen de draaiende krukas en het motorblok.
Met een multimeter kan je ook een sensor doormeten als je de multimeter op weerstand zet. Ik heb een sensor die contact maakt bij een bepaalde temperatuur, er gaat op het dashboard een lampje branden en een geluidssignaal word er afgeven als het contact in de sensor word gemaakt.
Het advies luidt daarom om moderne krukaspoelies elke 60.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen. Bij het vernieuwen van de distributieriem moet de krukaspoelie in de meeste gevallen immers toch gedemonteerd worden.
Deze poelies zijn echter niet heel goedkoop: zelf de meest voordelige krukaspoelie kost ca.70 euro.
Een viertaktmotor is een zuigermotor met één arbeidsslag per twee omwentelingen van de krukas.
Verhoogd brandstofverbruik. Ontstekingsfouten en onjuiste brandstofinjectie zorgen niet alleen voor schokkend rijden, maar jagen ook de brandstofconsumptie de hoogte in. Doorrijden met een kapotte krukassensor is daarom allesbehalve economisch.
De levensduur van een krukaspoelie met trillingsdemper is afhankelijk van het gebruik maar ook bijvoorbeeld een olielekkage kan de levensduur bekorten. 127.000 km is een redelijke kilometerstand voor een krukaspoelie.
Een keerring is een afdichting tussen een bewegend deel en een stilstaand deel van de motor. Een krukaskeerring zorgt ervoor dat er geen olie kan weglekken tussen de ronddraaiende krukas en het motorblok.
Twee van de auto sensoren bij de motordelen zijn de krukassensor en nokkenassensor, die zich vanzelfsprekend bevinden bij de krukas en nokkenas. Deze twee sensoren worden vaak in een adem genoemd, omdat ze zich allebei in de motor bevingen.
Normaal gesproken moet een nokkenas langer mee kunnen gaan dan 160.000 km.