Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Wat kost het inwendig reinigen van de motor? Personen- en bedrijfauto's met cylinder inhoud tot 4,5 liter – € 85 Boot motor met 1 luchtinlaat – € 105 Mobiele service toeslag – € 35 Alle anderen op aanvraag.
Bij een ultrasoon reiniging wordt de carburatie volledig gedemonteerd. Alle losse onderdelen worden eruit gehaald, zodat alle openingen voor lucht en brandstof vrij zijn. De carburateur gaat 15 min onder een hoogfrequent geluid in een bad met spoelvloeistof, gevolgd door een 2de sessie op laagfrequente trillingen.
Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.
Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht.
Deze stromingen functioneren als een borstel en weken het vuil los Zonder te krassen of te schuren en tot op plaatsen te komen die niet zichtbaar zijn voor het oog of zijn schoon te maken met de hand. Voor het ultrasoon reinigen van carburateurs zijn de kosten: € 35,- per stuk. € 80,- voor een set van 4.
Wat je het beste kunt doen is naar een autowerkplaats bij jou in de buurt gaan. Vaak hebben deze werkplaatsen een eigen wasplaats die je met een beetje mazzel tegen een lichte vergoeding mag gebruiken om je motorblok te reinigen. Zo heb je ook meteen een antwoord op de vraag welke reiniger je moet gebruiken.
Gebruik een speciaal ontwikkelde 'engine cleaner' om de motor te ontvetten en te reinigen en zorg ervoor dat alle hoekjes worden bereikt. Gebruik een kleine borstel voor de hardnekkige en moeilijk te bereiken plaatsen en laat het geheel 10 tot 15 minuten inwerken. Spoel alles af met water.
De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt. De huidige, zwavelarme, benzines hebben namelijk na een standtijd van een paar weken tot een paar maanden al de neiging tot 'gummen'.
Een carburateur reiniger van Overweg Olie reinigt carburateurs en onderdelen van brandstofinjectiesystemen snel en adequaat. Het verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem, maakt de automatische choke, sproeiers en injectienaalden schoon en voorkomt bovendien onregelmatig stationair draaien van de motor.
Simpel en kort door de bocht
In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Alle losse onderdelen (sproeiers, gasnaalden, luchtschroeven, vlotters, gasschuiven, etc.) worden gedemonteerd. De carburateur(s) gaat 60 minuten op 50-60 graden in een Tickopur R33 ultrasoon bad. Dit om alle kanalen/sproeiers optimaal te reinigen en uw carburateur de reiniging te laten ondergaan zoals het hoort.
Ultrasoon reinigers worden doorgaans gevuld met kraanwater (soms gedemineraliseerd water), waarna een ultrasoon vloeistof wordt toegevoegd.
Ultrasoon reinigen is een zeer effectieve reinigingstechniek. Het reinigingseffect in een ultrasoon bad ontstaat doordat (voor de mens niet waarneembare) geluidsgolven door het water met de reinigingsvloeistof worden gestuurd. Hierdoor ontstaan tienduizenden luchtbelletjes die door de geluidsgolven in elkaar klappen.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Meestal wordt het beste resultaatbereikt met een temperatuur in het 40 ° C tot 65 ° C bereik. Enkel de ultrasone werking van het toestel zorgt ook voor extra warmte in het bad.